Cykl dla tych, którzy pamiętają i tym, którzy chcą poznać najważniejsze i najbardziej przełomowe spektakle zrealizowane na scenach jednego z największych teatrów repertuarowych w Polsce na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat.
Wydarzenia będą okazją do wspólnego odkrywania bogatych zasobów archiwum artystycznego Teatru Dramatycznego. Pokazy fragmentów wybranych rejestracji wideo oraz dokumentacji fotograficznej towarzyszyć będą rozmowom z zaproszonymi reżyserami i twórcami. Dramatyczny był miejscem ważnych debiutów oraz realizacji uznanych za przełomowe w historii teatru. Twórczość reżyserów i reżyserek, którzy tu tworzyli otwierała liczne dyskusje na temat zmian zachodzących w polskim teatrze i kulturze przełomu XX i XXI wieku. Pragniemy wspólnie zagłębić się we wspomnienia i spojrzeć z dzisiejszej perspektywy na spotkania twórcze, których byliśmy częścią.
Kuratorem cyklu jest Tomasz Domagała.
Tomasz Domagała - absolwent teatrologii UJ, krytyk teatralny i filmowy, członek polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT, autor bloga DOMAGAŁAsięKULTURY, stypendysta MKiDN w dziedzinie teatru (2025), selekcjoner X-XVI edycji Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie (2017-23), redaktor Polskiego Radia 24 (2018 – 2020), autor cyklu „W pierwszym rzędzie” w RMF Classic (2022-23). W latach 2019-2021) kurator nurtu głównego Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. Członek komisji artystycznej V i VI edycji Konkursu Klasyka Żywa (2019-20). Selekcjoner kategorii "Teatr" Paszportów Polityki (2021), selekcjoner Festiwalu Teatralnego Kontakt w Toruniu (2023,24). Publikował m.in. w: "Théâtre public" (Paryż), "Teatrze", "Rzeczpospolitej", "Gazecie Wyborczej", "Wysokich obcasach", "Tygodniku Powszechnym", oraz "Dzienniku Gazecie Prawnej”. Redaktor autorskiego cyklu programów telewizyjnych #gdziekolwiekwteatrze na platformie internetowej anywhere.pl. Stały współpracownik najważniejszych polskich festiwali teatralnych (jako członek jury, moderator i kurator spotkań po spektaklach, autor blogów festiwalowych). Miłośnik tenisa, fotografii i list przebojów.
Pierwsze spotkanie cyklu, podczas którego rozmawiać będziemy o spektaklu “Lulu na moście” w reżyserii Agnieszki Glińskiej (premiera: 15 czerwca 2008), odbędzie się 10 lutego.
LULU NA MOŚCIE w reż. Agnieszki Glińskiej (2008)
Pierwsze spotkanie w ramach cyklu OTWARTE ARCHIWA poświęcimy spektaklowi LULU NA MOŚCIE w reż. Agnieszki Glińskiej. Przedstawienie premierowo zaprezentowane pod koniec sezonu 2007/2008, oparto na głośnym melodramacie z 1998 roku, napisanym i wyreżyserowanym przez znanego amerykańskiego pisarza Paula Austera obok słynnego „Dymu” i „Brooklyn Boogie”.
Jest to opowieść o nowojorskim saksofoniście Izzym Maurerze, który przypadkowo natrafia na ciało nieżyjącego mężczyzny, znajdując przy nim serwetkę z numerem telefonu oraz kamień o tajemniczych właściwościach. W ten sposób dociera do początkującej aktorki Celii Burns i z miejsca się w niej zakochuje. W tle jest jeszcze wątek filmu „Lulu” na podstawie sztuki Wedekinda, który mają nakręcić w Dublinie. Celia, po części dzięki Izzy’emu, otrzymuje w nim główną rolę.
Agnieszka Glińska przepisała tę opowieść, skupiając się najmocniej na miłości głównych bohaterów, zagranych brawurowo przez Patrycję Soliman i Marcina Dorocińskiego oraz na rzeczywistości niskobudżetowych artystów, którzy w ramach scenicznej opowieści kręcili swój film. W rolach aktorki/reżyserki „Lulu” Catherine Moore oraz producenta Philipa Kleinmana wystąpili Joanna Szczepkowska i Piotr Grabowski. Głosy krytyków po tym spektaklu były podzielone, ale Jacek Wakar skonstatował w Dzienniku, że „"Lulu na moście", uwodząc jazzowym rytmem i lekkością, staje się opowieścią o zwątpieniu. O tym, że spełnienie odnaleźć można tylko na obrzeżach. Gorzką i fascynującą”.
W czasie spotkania spróbujemy więc tę uwodzącą jazzowym rytmem i lekkością opowieść przypomnieć. Porozmawiamy o kulisach powstania tego spektaklu, jego nieco innym od filmu kształcie i obrazie medium filmowego, jaki został w nim wykreowany.
Gośćmi spotkania będą: reżyserka Agnieszka Glińska, grająca Celię Patrycja Soliman, Joanna Szczepkowska, która w spektaklu wcieliła się w rolę Catherine Moore oraz znakomity reżyser filmowy Tomasz Wasilewski („Zjednoczone stany miłości”, „Płynące wieżowce”), dla którego asystentura przy tej produkcji była jedyną teatralną przygodą w profesjonalnym teatrze repertuarowym.