LULU NA MOŚCIE w reż. Agnieszki Glińskiej (2008)
Pierwsze spotkanie w ramach cyklu OTWARTE ARCHIWA poświęcimy spektaklowi LULU NA MOŚCIE w reż. Agnieszki Glińskiej. Przedstawienie premierowo zaprezentowane pod koniec sezonu 2007/2008, oparto na głośnym melodramacie z 1998 roku, napisanym i wyreżyserowanym przez znanego amerykańskiego pisarza Paula Austera obok słynnego „Dymu” i „Brooklyn Boogie”.
Jest to opowieść o nowojorskim saksofoniście Izzym Maurerze, który przypadkowo natrafia na ciało nieżyjącego mężczyzny, znajdując przy nim serwetkę z numerem telefonu oraz kamień o tajemniczych właściwościach. W ten sposób dociera do początkującej aktorki Celii Burns i z miejsca się w niej zakochuje. W tle jest jeszcze wątek filmu „Lulu” na podstawie sztuki Wedekinda, który mają nakręcić w Dublinie. Celia, po części dzięki Izzy’emu, otrzymuje w nim główną rolę.
Agnieszka Glińska przepisała tę opowieść, skupiając się najmocniej na miłości głównych bohaterów, zagranych brawurowo przez Patrycję Soliman i Marcina Dorocińskiego oraz na rzeczywistości niskobudżetowych artystów, którzy w ramach scenicznej opowieści kręcili swój film. W rolach aktorki/reżyserki „Lulu” Catherine Moore oraz producenta Philipa Kleinmana wystąpili Joanna Szczepkowska i Piotr Grabowski. Głosy krytyków po tym spektaklu były podzielone, ale Jacek Wakar skonstatował w Dzienniku, że „"Lulu na moście", uwodząc jazzowym rytmem i lekkością, staje się opowieścią o zwątpieniu. O tym, że spełnienie odnaleźć można tylko na obrzeżach. Gorzką i fascynującą”.
W czasie spotkania spróbujemy więc tę uwodzącą jazzowym rytmem i lekkością opowieść przypomnieć. Porozmawiamy o kulisach powstania tego spektaklu, jego nieco innym od filmu kształcie i obrazie medium filmowego, jaki został w nim wykreowany.
Gośćmi spotkania będą: reżyserka Agnieszka Glińska, grająca Celię Patrycja Soliman, Joanna Szczepkowska, która w spektaklu wcieliła się w rolę Catherine Moore oraz znakomity reżyser filmowy Tomasz Wasilewski („Zjednoczone stany miłości”, „Płynące wieżowce”), dla którego asystentura przy tej produkcji była jedyną teatralną przygodą w profesjonalnym teatrze repertuarowym.