Wojciech Faruga
Dyrektor Teatru Dramatycznego im. Gustawa HoloubkaReżyser, scenograf, scenarzysta. Studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie oraz w Instytucie Filozofii UW. Reżyserował w teatrach: Starym i Nowym w Krakowie, Polskim w Bydgoszczy, Polskim w Bielsku-Białej, Dramatycznym w Wałbrzychu, Powszechnym i Ateneum w Warszawie, Jaracza w Łodzi, Śląskim w Katowicach. W Kote Marjanishvili State Academic Drama Theatre w Tbilisi wyreżyserował Prawy, lewy na obcasie wg Pilgrima, otwierający Tbilisi International Festival of Theatre (2016), a w Royal District Theatre w Tbilisi – Dekalog Kieślowskiego i Piesiewicza (2019). W Teatrze Narodowym wyreżyserował Matkę Joannę od Aniołów wg Iwaszkiewicza (2020, projektował też scenografię) i ponownie Dekalog (2022) oraz Fausta J. W. von Goethe (2024).
Współautor jednego z odcinków serialu teatralnego XIX –> XXI. Powrót do przyszłości, zrealizowanego na otwarcie Centrum Nauki Kopernik (2010). Współrealizował projekt Na krawędzi – program promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania wykluczeniu osób chorych psychicznie (Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA, 2004). Prowadził warsztaty m.in. podczas Cena Contemporanea – Festival Internacional de Teatro de Brasilia (This must be told, 2011) i Tbilisi International Festival of Theatre (New media in theatre, 2014).
Autor scenariuszy i reżyser spektakli Carson City i San Fernando Valley, zrealizowanych w ramach kolektywu 52°43’N19°42’E Project. W latach 2012–2021 dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK. Dyrektor artystyczny Światowego Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ. W latach 2020–2024 dyrektor Teatru Polskiego im. Konieczki w Bydgoszczy; inscenizował tam teksty Holewińskiej: Katyń. Teoria barw inspirowany życiem i twórczością Józefa Czapskiego (2021), Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu (2023) oraz adaptację Czerwonego Kapturka (2022).
Ma na swoim koncie także realizacje operowe. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej przygotował Maríę de Buenos Aires Piazzolli wg libretta Ferrera (2023) oraz Così fan tutte Mozarta wg libretta da Ponte (2024).
Laureat nagród: za spektakl Wszyscy święci z Teatru Polskiego w Bydgoszczy na Festiwalu Prapremier (2012); Nagrody Tukan Off za spektakl TV Lab na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2012); wyróżnienia zespołowego za Betlejem polskie z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2013); Platinium Remi Award na Międzynarodowym Festiwalu WORLDFEST w Houston (2015) oraz Nagrody publiczności festiwalu TEATROTEKA FEST (2017) – obie za spektakl Walentyna. Uhonorowany Nagrodą im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie 2022/2023 za reżyserię Dekalogu w Teatrze Narodowym (2023). Odznaczony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” (2024).
Od 1 listopada 2024 dyrektor Teatru Dramatycznego im. Holoubka w Warszawie.