Małżeństwo Lei i Beniamina poznajemy, gdy mąż wraca do domu ze śladem szminki na policzku i stanowczo odmawia zjedzenia szabasowego rosołu żony. Kobietę tego samego dnia po południu widziano w męskim towarzystwie w znanej warszawskiej kawiarni. W „Fataliście. Singerowskiej historii w V aktach” dowiadujemy się nie tylko jak wyglądał wieczór, podczas którego para wyjaśniała kilka spraw swojego życia, ale też dzięki wizycie niespodziewanych gości w mieszkaniu Lei i Beniamina na Krochmalnej odkrywamy przeszłość i przyszłość żydowskiego małżeństwa.
Tadeusz Słobodzianek, laureat literackiej nagrody Nike za dramat „Nasza klasa”, opowiada o związku syna rabina i córki kupca, których losy wpisują się w historię przed- i powojennych dziejów Żydów i Polaków. Portretuje Warszawę lat trzydziestych XX wieku i narastającą z czasem atmosferę niepokoju. Tworzy opowieść, w której romanse bohemy artystycznej i małżeńskie intrygi splatają się z losami świata.
„Pretekstem do napisania sztuki było dla mnie opowiadanie Singera o tym samym tytule, które przedstawia losy młodych zasymilowanych Żydów w Polsce przed II wojną światową oraz filozofia fatalizmu, z której Singer obficie czerpał. Przede wszystkim ze swojego ulubionego myśliciela Spinozy, który mówił o tym, że wszystko, co dzieje się na świecie jest z góry przesądzone, a życie człowieka polega na godzeniu się z przeznaczeniem”, mówi o sztuce Tadeusz Słobodzianek.
PREMIERA 13 lutego 2021 r., Mała Scena
W przedstawieniu wykorzystywane są wyroby tytoniowe.
Spektakl bierze udział w 27. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Anna Jazgarska, Justyna Landorf, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Barbara Pitak-Piaskowska, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Paweł Stangret.