Czytania Laboratorium Dramatu
Drodzy Widzowie,
Udział w wydarzeniach DramatOnu jest bezpłatny, ale jeśli chcielibyście wesprzeć naszą działalność w tym trudnym czasie, zachęcamy do zakupu cegiełki. Możecie wpłacić dowolną kwotę na cele statutowe teatru.
wpłać darowiznę >>
Dziękujemy, że jesteście z nami.
„Krzew gorejący. Kwartet narodowy w XIV scenach” Tadeusz Słobodzianek, reż. Aldona Figura
Obsada:
Jerzy – Łukasz Lewandowski
Kazimierz – Grzegorz Małecki
Konrad – Marcin Hycnar
Dzielnicowy – Modest Ruciński
Wrocław 1972 rok. Jesteśmy świadkami niecodziennego spotkania trzech wybitnych postaci ze świata teatru. Pierwszy – reformator sztuk widowiskowych, wizjoner kultury, autor książki „Ku teatrowi ubogiemu”, założyciel Teatru Laboratorium. Drugi – współzałożyciel Teatru Nowego w Łodzi, dyrektor Teatru Narodowego w Warszawie, twórca słynnych „Dziadów”, które stały się zarzewiem wypadków marcowych 1968 roku. Trzeci – teatralny rewolucjonista, reżyser i scenograf, „uczeń Brechta”, twórca „Teatru Wielkiej Niezgody”.
Grotowski, Dejmek, Swinarski – na wpół prywatnie i przyjacielsko, przy francuskim koniaku szybko z sentymentalnej pogawędki przechodzą do dyskusji na temat kształtu Teatru Narodowego – jego założeń, celów i idei. Marzenia łączą się ze wspomnieniami, postulaty nie mają ograniczeń – antyk, Shakespeare, Mickiewicz. Jak stworzyć najlepszy wielki teatr świata? Trzy odmienne wizje – jeden wspólny cel – prawdziwy teatr narodowy. W sztuce Słobodzianka nie ma rzeczy niemożliwych.
Reżyseria: Aldona Figura
Zdjęcia: Michał Gościk
Operatorzy: Kacper Urban, Wiktor Suskiewicz, Bogusław Jarzyński
Montaż: Malwina Kopeć
Koloryzacja: Tomasz Kopeć
Muzyka: Bartłomiej Woźniak
Dźwięk/mikroporty: Arkadiusz Jermacz, Paweł Pniewski
Edycja dźwięku: Mariusz Szyc
Scenografia/kostiumy: Joanna Zemanek
Światło: Paweł Srebrzyński
Garderobiana: Anna Skoczek
Montaż/rekwizyty: Przemysław Kucharczyk, Maciej Mazurkiewicz
Inspicjent/ promptery: Barbara Ojrzeńska
Fotosy: Karolina Jóźwiak
Koordynacja: Aldona Figura, Agnieszka Górnicka
Po czytaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem Tadeusza Słobodzianka, Anny Wieczur i Małgorzaty Dziewulskiej – eseistki, pisarki teatralnej i reżyserki. Prowadzenie rozmowy: Wojciech Majcherek
„Helsinki albo montaż atrakcji w X scenach” Tadeusz Słobodzianek, reż. Anna Wieczur
Obsada:
Jerzy – Łukasz Lewandowski
Konrad – Marcin Hycnar
Student - Jakub Szyperski
Steward - Konrad Szymański
Początek sierpnia 1962 roku. Trwa Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów w Helsinkach. Na pokładzie promu wypływającego z Gdyni spotykają się przedstawiciele polskiego teatru i filmu. Ponownie dochodzi do spotkania Grotowskiego i Swinarskiego. W czteroosobowej kajucie towarzyszy im młody student kinematografii. Spotkanie owocuje rozmowami o sztuce, trudnościach w realizowaniu celów, zderzeniu idei i rozczarowań. Pojawiają się nazwiska mistrzów: z jednej strony Wajda i Fellini, z drugiej – Meyerhold i Stanisławski. Ale podróż nie upływa tylko na rozmowach… Bar „Piekło” zachęca pasażerów do korzystania ze swoich usług, atmosfera na statku ulega rozluźnieniu i przekraczaniu granic. Choć ściany mają uszy, bohaterowie odkrywają swoje skrywane tęsknoty i pragnienia. Kapitański bal znosi wszelkie podziały i pruderie.
Reżyseria: Anna Wieczur
Zdjęcia: Cezary Ziemiak
Operator kamery: Kacper Urban
Montaż: Malwina Kopeć
Muzyka: Ignacy Zalewski
Dźwięk: Paweł Pniewski, Jacek Alka
Mikroporty: Krzysztof Dmoch
Edycja dźwięku: Mariusz Szyc
Światło: Rafał Rudkowski
Garderobiana: Anna Skoczek
Charakteryzacja: Patrycja Klempka
Montaż/rekwizyty: Przemysław Kucharczyk, Maciej Mazurkiewicz
Inspicjent/promptery: Julian Potrzebny
Fotosy: Karolina Jóźwiak
Koordynacja: Aldona Figura, Agnieszka Górnicka
Po czytaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem Tadeusza Słobodzianka i Anny Wieczur. Prowadzenie rozmowy: Wojciech Majcherek
„Cerber z Beaubourg. Seans dramatyczny w VIII scenach” Tadeusz Słobodzianek, reż. Anna Wieczur
Obsada:
Portier - Adam Ferency
Artysta - Modest Ruciński
Krytyk - Łukasz Lewandowski
Asystentka – Katarzyna Głogowska
W „Cerberze z Beaubourg” – kameralnej sztuce Tadeusza Słobodzianka, będącej kontynuacją „Kwartetów otwockich” – zbioru komediodramatów ukazujących ważne, choć zakulisowe momenty z historii teatru powojennego, towarzyszymy Tadeuszowi Kantorowi we wrześniu 1985, chwilę przed prezentacją jego nowego spektaklu „Niech sczezną artyści” w Centrum Beaubourg im. Georgesa Pompidou w Paryżu. Jeden z największych artystów awangardy XX wieku, malarz, scenograf, reżyser, założyciel krakowskiego teatru Cricot 2, twórca „Umarłej klasy”, pomysłodawca idei realności najniższej rangi, na kartach sztuki – ukazany w pełnym bogactwie charakteru - odgrywa swój własny, farsowy happening, w którym odtwarza się tradycyjny konflikt pomiędzy artystą a otoczeniem. W galeryjnym holu wylewa się megalomania twórcy wygłaszającego swój manifest na temat wolności i wyższości sztuki nad rzeczywistością. Gniew miesza się ze śmiechem, strach z zachwytem – Kantor walczy jak lew o swoją niezależność. Występ ma jednak jeszcze jednego świadka, który wydaje się niezbyt skłonny do poddania się prowokacjom Mistrza. W „Cerberze” ta iskra nieporozumienia uruchamia lawinę absurdalnych wydarzeń.
Po czytaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem Tadeusza Słobodzianka, Anny Wieczur oraz Małgorzaty Dziewulskiej – eseistki, pisarki teatralnej i reżyserki. Prowadzenie rozmowy: Wojciech Majcherek