Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Czytania Laboratorium Dramatu


Drodzy Widzowie,
Udział w wydarzeniach DramatOnu jest bezpłatny, ale jeśli chcielibyście wesprzeć naszą działalność w tym trudnym czasie, zachęcamy do zakupu cegiełki. Możecie wpłacić dowolną kwotę na cele statutowe teatru.
wpłać darowiznę >>
Dziękujemy, że jesteście z nami.

Król w środku nocy

Czytania Laboratorium Dramatu

„Król w środku nocy” Robert Urbański, reż. Magda Małecka-Wippich

Obsada:
Anna Seniuk, Krzysztof Szczepaniak, Modest Ruciński, Marcin Stępniak, Maciej Wyczański, Piotr Bulcewicz, Agata Góral, Anna Kłos, Waldemar Barwiński, Łukasz Lewandowski, Janusz R. Nowicki, Łukasz Wójcik, Anna Szymańczyk, Sebastian Skoczeń

Porwanie Stanisława Augusta przeprowadzono 3 listopada 1771 r., późnym wieczorem. Na ulicy Miodowej spiskowcy (podzieleni na trzy odziały dowodzone przez Strawińskiego, Walentego Łukawskiego i Jana Kuźmę) otoczyli powóz króla. Stanisław August, nie podejrzewając zamachu, poruszał się po Warszawie jedynie z kilkunastoosobową ochroną, która nie stawiła większego oporu. „Król w środku nocy” Roberta Urbańskiego to pełna zwrotów akcji komedia, ubrana w historyczny kostium czasów Konfederacji Barskiej - odwieczną walkę Polaków o własną godność, wolność i niepodległość w czasach międzynarodowych zależności i ulegania silniejszym. Poniatowski w świecie pełnym chaosu, spisków i knowań poszukuje odpowiedzi na pytanie: dlaczego jako król budzi pogardę a nie zaufanie, dlaczego musi poświęcać siebie, zamiast innych. Dlaczego nazywają go tyranem i intruzem, choć ze wszystkich sił stara się zbudować „nową Polskę”.

Po czytaniu zapraszamy do obejrzenia dyskusji, w której udział wzięli: reżyserka, autor sztuki oraz goście specjalni: Maciej Wojtyszko – dramatopisarz, członek konkursowego jury ZAiKS oraz dr hab. Piotr Ugniewski z Zakładu Historii Nowożytnej Uniwersytetu Warszawskiego. Rozmowę poprowadził Wojciech Majcherek.
 
Sztuka zwyciężyła I edycję konkursu „Pod pretekstem” organizowany przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Prawa do sztuki reprezentuje ZAiKS.

 


20 czerwca

pon 19:00

Czarownice

Czytania Laboratorium Dramatu

"Czarownice" Magdalena Drab, reż. Aldona Figura

Obsada: Agata Góral, Martyna Kowalik, Anna Szymańczyk

Czarownice w sztuce Magdaleny Drab nie mieszkają w drewnianej chatce na kurzej stopce na skraju lasu. Nie ukrywają siwych włosów pod czarnym kapturem, nie porywają dzieci, nie rzucają uroków. Noszą ciuchy z H&M, lubią zapalić mentolowe Marlboro, chodzą do pracy, rodzą dzieci, zakochują się, pragną szczęścia i zrozumienia. A jednak czują się podejrzane i naznaczone, wyobcowane i samotne. Marzą o tym aby stać się silnymi Czarownicami, które ucieleśniają kobiecość wyzwoloną od wszelkiej dominacji i kontroli, społecznych oczekiwań i patriarchalnych stereotypów. Dla Drab historia polowań na czarownice staje się realnym pomostem między przeszłością a teraźniejszością, w której nadal znajdujemy przestrzeń na urojone oskarżenia i nietolerancję, fanatyzm i okrucieństwo. Wobec kobiet, wobec inności – wobec drugiego człowieka.

Prapremiera sztuki odbyła się 7 lutego 2021 w Teatrze Układ Formalny

Po czytaniu zapraszamy na rozmowę z twórcami oraz gościem specjalnym: prof. Ingą Iwasiów – pisarką, krytyczką literacką, literaturoznawczynią. Rozmowę poprowadził Wojciech Majcherek - kierownik literacki Teatru Dramatycznego.

 


13 czerwca

pon. 19:00

Chory z urojenia

Czytania Laboratorium Dramatu

„Chory z urojenia” Molière (tłum Kinga Strzelecka-Pilch), reż. Daria Kopiec (emisja do 13.06, godz. 23:00)
 
Obsada: Robert T. Majewski, Magdalena Czerwińska, Joanna Sokołowska, Adrianna Malecka, Nina Urbańska, Waldemar Barwiński, Marcin Stępniak, Karol Wróblewski, Kamil Mróz, Henryk Niebudek, Łukasz Wójcik
 
„Chory z urojenia” to ostatnie dzieło Molière’a uznawane za jedną z najoryginalniejszych i najgenialniejszych w spuściźnie komediopisarza. Argan to bohater groteskowy ale głęboko nurtowany lękiem przed śmiercią i strachem przed chorobą. Choleryk i hipochondryk ale także manipulator, szantażujący otoczenie swoimi wyimaginowanymi dolegliwościami wywraca życie swojej rodziny do góry nogami. Bohater z nadzieją spogląda na sztab medyków, bliżej im jednak do hochsztaplerów pozbawionych wiedzy, głoszących pseudonauki. W swojej sztuce Molier otwarcie kpi z fałszywych autorytetów i zadaje pytanie o to, czy w dzisiejszym świecie jesteśmy w stanie znaleźć miejsce na zdrowy rozum i wolność myśli. W realizacji Laboratorium Dramatu po raz pierwszy wykorzystany zostanie nowoczesny przekład molierowskiej klasyki autorstwa Kingi Strzeleckiej-Pilch.
Czytanie zrealizowane w ramach projektu czytań z okazji 400. rocznicy urodzin Molière’a (1622–1673), francuskiego komediopisarza i aktora.
 
Po czytaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem reżyserki Darii Kopiec, tłumaczki Kingi Strzeleckiej-Pilch oraz gościa specjalnego – Justyny Dąbrowskiej z Laboratorium Psychoedukacji. Rozmowę poprowadzi Wojciech Majcherek – kierowni działu literackiego
 


6 czerwca

pon. 19:00

Partnerzy

strony www strony www strony www strony www