
Laboratorium Dramatu to projekt o charakterze eksperymentalno-edukacyjnym powstały w 2003 roku w Warszawie przy Teatrze Narodowym, następnie działający pod egidą Towarzystwa Autorów Teatralnych, potem „Sztuki Dialogu” – Fundacji Tadeusza Słobodzianka na Rzecz Rozwoju Teatru i Dramatu, obecnie funkcjonujący w Teatrze Dramatycznym.
Jego celem jest rozwijanie i propagowanie dramaturgii jako podstawy współczesnego teatru. Spełnia funkcję zarówno teatru, placówki badawczej, jak i ośrodka edukacji, który wykorzystuje dramat jako medium do budowania społecznego dialogu.
W lipcu Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy zaprasza na premierowy przegląd online najnowszych sztuk Tadeusza Słobodzianka zamieszczonych w antologii „Kwartety otwockie” oraz prapremierowej prezentacji dramatu jeszcze niepublikowanego. Kolejno zaprezentujemy realizacje sztuk: „Krzew gorejący. Kwartet narodowy w XIV scenach” w reż. Aldony Figury, „Helsinki albo montaż atrakcji w X scenach” oraz „Cerber z Beaubourg. Seans dramatyczny w VIII scenach” – oba utwory w reż. Anny Wieczur. Po każdym czytaniu odbędzie się dyskusja z autorem, reżyserkami oraz gościem specjalnym Małgorzatą Dziewulską – eseistką i reżyserką. Czytania performatywne zostaną udostępnione na kanale YouTube Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy
„Kwartety otwockie” Tadeusza Słobodzianka to cykl sztuk, których bohaterami są mistrzowie teatru XX wieku. Mają oni swoje pierwowzory w osobie przede wszystkim twórcy Teatru Laboratorium – Jerzego Grotowskiego, a także Kazimierza Dejmka, Tadeusza Kantora i Konrada Swinarskiego. Utwory przyjmują kształt literackiej gry z biografiami wielkich reżyserów, ich legendami, mitami i krążącymi wokół plotkami, których prawdziwość teatrologowie rozstrzygają do dziś. Pośród niedomówień i spekulacji przebijających się przez warstwę historii, dramatopisarska wyobraźnia punktuje momenty przenikania się zawiłych dróg twórczych, z jeszcze bardziej burzliwym życiem prywatnym awangardowych artystów.
Przypominając nieznane epizody z biografii swoich bohaterów Słobodzianek pokazuje ich śmieszność i wzniosłość. Spotkania artystów stają się pretekstem do rozważań na temat odwiecznego dążenia do mistrzostwa i poświęcania życia w imię sztuki i wyższych wartości. Refleksje o sensie kreowania, związkach teatru i prawdy, a także relacji między artystą a władzą, nie mają tylko wymiaru historycznego.
Czytania będą dostępne online do 31 sierpnia, g. 23:00 na kanale YouTube Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.
4.07 godz. 19:00 „Krzew gorejący. Kwartet narodowy w XIV scenach” Tadeusz Słobodzianek, reż. Aldona Figura
Obsada:
Jerzy – Łukasz Lewandowski
Kazimierz – Grzegorz Małecki
Konrad – Marcin Hycnar
Dzielnicowy – Modest Ruciński
Wrocław 1972 rok. Jesteśmy świadkami niecodziennego spotkania trzech wybitnych postaci ze świata teatru. Pierwszy – reformator sztuk widowiskowych, wizjoner kultury, autor książki „Ku teatrowi ubogiemu”, założyciel Teatru Laboratorium. Drugi – współzałożyciel Teatru Nowego w Łodzi, dyrektor Teatru Narodowego w Warszawie, twórca słynnych „Dziadów”, które stały się zarzewiem wypadków marcowych 1968 roku. Trzeci – teatralny rewolucjonista, reżyser i scenograf, „uczeń Brechta”, twórca „Teatru Wielkiej Niezgody”.
Grotowski, Dejmek, Swinarski – na wpół prywatnie i przyjacielsko, przy francuskim koniaku szybko z sentymentalnej pogawędki przechodzą do dyskusji na temat kształtu Teatru Narodowego – jego założeń, celów i idei. Marzenia łączą się ze wspomnieniami, postulaty nie mają ograniczeń – antyk, Shakespeare, Mickiewicz. Jak stworzyć najlepszy wielki teatr świata? Trzy odmienne wizje – jeden wspólny cel – prawdziwy teatr narodowy. W sztuce Słobodzianka nie ma rzeczy niemożliwych.
Reżyseria: Aldona Figura
Zdjęcia: Michał Gościk
Operatorzy: Kacper Urban, Wiktor Suskiewicz, Bogusław Jarzyński
Montaż: Malwina Kopeć
Koloryzacja: Tomasz Kopeć
Muzyka: Bartłomiej Woźniak
Dźwięk/mikroporty: Arkadiusz Jermacz, Paweł Pniewski
Edycja dźwięku: Mariusz Szyc
Scenografia/kostiumy: Joanna Zemanek
Światło: Paweł Srebrzyński
Garderobiana: Anna Skoczek
Montaż/rekwizyty: Przemysław Kucharczyk, Maciej Mazurkiewicz
Inspicjent/promptery: Barbara Ojrzeńska
Fotosy: Karolina Jóźwiak
Koordynacja: Aldona Figura, Agnieszka Górnicka
Po czytaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem Tadeusza Słobodzianka, Anny Wieczur i Małgorzaty Dziewulskiej – eseistki, pisarki teatralnej i reżyserki. Prowadzenie rozmowy: Wojciech Majcherek
11.07 godz. 19:00 „Helsinki albo montaż atrakcji w X scenach” Tadeusz Słobodzianek, reż. Anna Wieczur
Obsada:
Jerzy – Łukasz Lewandowski
Konrad – Marcin Hycnar
Student - Jakub Szyperski
Steward - Konrad Szymański
Początek sierpnia 1962 roku. Trwa Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów w Helsinkach. Na pokładzie promu wypływającego z Gdyni spotykają się przedstawiciele polskiego teatru i filmu. Ponownie dochodzi do spotkania Grotowskiego i Swinarskiego. W czteroosobowej kajucie towarzyszy im młody student kinematografii. Spotkanie owocuje rozmowami o sztuce, trudnościach w realizowaniu celów, zderzeniu idei i rozczarowań. Pojawiają się nazwiska mistrzów: z jednej strony Wajda i Fellini, z drugiej – Meyerhold i Stanisławski. Ale podróż nie upływa tylko na rozmowach… Bar „Piekło” zachęca pasażerów do korzystania ze swoich usług, atmosfera na statku ulega rozluźnieniu i przekraczaniu granic. Choć ściany mają uszy, bohaterowie odkrywają swoje skrywane tęsknoty i pragnienia. Kapitański bal znosi wszelkie podziały i pruderie.
Reżyseria: Anna Wieczur
Zdjęcia: Cezary Ziemiak
Operator kamery: Kacper Urban
Montaż: Malwina Kopeć
Muzyka: Ignacy Zalewski
Dźwięk: Paweł Pniewski, Jacek Alka
Mikroporty: Krzysztof Dmoch
Edycja dźwięku: Mariusz Szyc
Światło: Rafał Rudkowski
Garderobiana: Anna Skoczek
Charakteryzacja: Patrycja Klempka
Montaż/rekwizyty: Przemysław Kucharczyk, Maciej Mazurkiewicz
Inspicjent/promptery: Julian Potrzebny
Fotosy: Karolina Jóźwiak
Koordynacja: Aldona Figura, Agnieszka Górnicka
Po czytaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem Tadeusza Słobodzianka i Anny Wieczur. Prowadzenie rozmowy: Wojciech Majcherek
18.07 godz. 19:00 „Cerber z Beaubourg. Seans dramatyczny w VIII scenach” Tadeusz Słobodzianek, reż. Anna Wieczur
Obsada:
Portier - Adam Ferency
Artysta - Modest Ruciński
Krytyk - Łukasz Lewandowski
Asystentka – Katarzyna Głogowska
W „Cerberze z Beaubourg” – kameralnej sztuce Tadeusza Słobodzianka, będącej kontynuacją „Kwartetów otwockich” – zbioru komediodramatów ukazujących ważne, choć zakulisowe momenty z historii teatru powojennego, towarzyszymy Tadeuszowi Kantorowi we wrześniu 1985, chwilę przed prezentacją jego nowego spektaklu „Niech sczezną artyści” w Centrum Beaubourg im. Georgesa Pompidou w Paryżu. Jeden z największych artystów awangardy XX wieku, malarz, scenograf, reżyser, założyciel krakowskiego teatru Cricot 2, twórca „Umarłej klasy”, pomysłodawca idei realności najniższej rangi, na kartach sztuki – ukazany w pełnym bogactwie charakteru - odgrywa swój własny, farsowy happening, w którym odtwarza się tradycyjny konflikt pomiędzy artystą a otoczeniem. W galeryjnym holu wylewa się megalomania twórcy wygłaszającego swój manifest na temat wolności i wyższości sztuki nad rzeczywistością. Gniew miesza się ze śmiechem, strach z zachwytem – Kantor walczy jak lew o swoją niezależność. Występ ma jednak jeszcze jednego świadka, który wydaje się niezbyt skłonny do poddania się prowokacjom Mistrza. W „Cerberze” ta iskra nieporozumienia uruchamia lawinę absurdalnych wydarzeń.
Po czytaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem Tadeusza Słobodzianka, Anny Wieczur, Małgorzaty Dziewulskiej – eseistki, pisarki teatralnej i reżyserki. Prowadzenie rozmowy: Wojciech Majcherek