Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
Simple page, placeholder image

III LABORATORIUM DRAMATU

Teatr Dramatyczny zaprasza na cykl otwartych czytań polskiej i zagranicznej dramaturgii współczesnej oraz światowej klasyki dramatu. Dodatkowo przyjrzymy się najnowszym tekstom zakwalifikowanym do międzynarodowego projektu „Fabulamundi. Dramaturgia w Europie: Ponad granicami?”, którego partnerem jest Teatr Dramatyczny. W projekcie Polskę reprezentują: Elżbieta Chowaniec, Tomasz Man, Dana Łukasińska, Radosław Paczocha, Artur Pałyga, Przemysław Pilarski, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Sandra Szwarc, Anna Wakulik i Maria Wojtyszko. Przeczytamy dramaty, których realizacje sceniczne odbiły się szerokim echem w teatralnym środowisku, ale także teksty najnowsze, które pierwsze inscenizacje mają przed sobą. Teksty nominowane między innymi do Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, realizowane  w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia oraz te, które powstawały w poprzednich edycjach Laboratorium Dramatu. Spotkaniom towarzyszyć będą dyskusje poświęcone omawianym dramatom i ich problematyce, w  których uczestniczyć będą autorzy sztuk, reżyserzy, aktorzy biorący udział w projekcie oraz zaproszeni goście.

Laboratorium Dramatu to projekt o charakterze eksperymentalno-edukacyjnym powstały w 2003 roku w Warszawie przy Teatrze Narodowym, następnie działający pod egidą Towarzystwa Autorów Teatralnych, potem „Sztuki Dialogu” – Fundacji Tadeusza Słobodzianka na Rzecz Rozwoju Teatru i Dramatu, obecnie funkcjonujący w Teatrze Dramatycznym.

Jego celem jest rozwijanie i propagowanie dramaturgii jako podstawy współczesnego teatru. Spełnia funkcję zarówno teatru, placówki badawczej, jak i ośrodka edukacji, który wykorzystuje dramat jako medium do budowania społecznego dialogu.


W czerwcu zapraszamy na przegląd czytań online The best of Laboratorium Dramatu. Powtórnie zaprezentujemy trzy wybrane realizacje, które cieszyły się wśród widzów największą popularnością. Tygodniowe emisje wraz z dyskusjami poświęconymi sztukom zaprezentowane zostaną na kanale YouTube Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.
 
6.06, godz. 19:00 „Chory z urojenia” Molière (tłum Kinga Strzelecka-Pilch), reż. Daria Kopiec (emisja do 13.06, godz. 23:00)
 
Obsada: Robert T. Majewski, Magdalena Czerwińska, Joanna Sokołowska, Adrianna Malecka, Nina Urbańska, Waldemar Barwiński, Marcin Stępniak, Karol Wróblewski, Kamil Mróz, Henryk Niebudek, Łukasz Wójcik
 
„Chory z urojenia” to ostatnie dzieło Moliera uznawane za jedną z najoryginalniejszych i najgenialniejszych w spuściźnie komediopisarza. Argan to bohater groteskowy ale głęboko nurtowany lękiem przed śmiercią i strachem przed chorobą. Choleryk i hipochondryk ale także manipulator, szantażujący otoczenie swoimi wyimaginowanymi dolegliwościami wywraca życie swojej rodziny do góry nogami. Bohater z nadzieją spogląda na sztab medyków, bliżej im jednak do hochsztaplerów pozbawionych wiedzy, głoszących pseudonauki. W swojej sztuce Molier otwarcie kpi z fałszywych autorytetów i zadaje pytanie o to, czy w dzisiejszym świecie jesteśmy w stanie znaleźć miejsce na zdrowy rozum i wolność myśli. W realizacji Laboratorium Dramatu po raz pierwszy wykorzystany zostanie nowoczesny przekład molierowskiej klasyki autorstwa Kingi Strzeleckiej-Pilch.
Czytanie zrealizowane w ramach projektu czytań z okazji 400. rocznicy urodzin Moliera (1622–1673), francuskiego komediopisarza i aktora.
 
Po czytaniu zapraszamy na dyskusję z udziałem reżyserki Darii Kopiec, tłumaczki Kingi Strzeleckiej-Pilch oraz gościa specjalnego – Justyny Dąbrowskiej z Laboratorium Psychoedukacji. Rozmowę poprowadzi Wojciech Majcherek- kierownik literacki Teatru Dramatycznego.
 
13.06, godz. 19:00 „Czarownice” Magdalena Drab, reż. Aldona Figura (emisja do 20.06, godz. 23:00)
 
Obsada: Agata Góral, Martyna Kowalik, Anna Szymańczyk
 
W sztuce Magdaleny Drab czarownice nie mieszkają w drewnianej chatce na kurzej stopce na skraju lasu. Nie ukrywają siwych włosów pod czarnym kapturem, nie porywają dzieci, nie rzucają uroków. Noszą ciuchy z H&M, lubią zapalić mentolowe Marlboro, chodzą do pracy, rodzą dzieci, zakochują się, pragną szczęścia i zrozumienia. A jednak czują się podejrzane i naznaczone, wyobcowane i samotne. Marzą o tym aby stać się silnymi Czarownicami, które ucieleśniają kobiecość wyzwoloną od wszelkiej dominacji i kontroli, społecznych oczekiwań i patriarchalnych stereotypów. Dla Drab historia polowań na czarownice staje się realnym pomostem między przeszłością a teraźniejszością, w której nadal znajdujemy przestrzeń na urojone oskarżenia i nietolerancję, fanatyzm i okrucieństwo. Wobec kobiet, wobec inności – wobec drugiego człowieka.
 
Prapremiera sztuki odbyła się 7 lutego 2021 w Teatrze Układ Formalny
 
Po czytaniu zapraszamy na rozmowę z twórcami oraz gościem specjalnym: prof. Ingą Iwasiów – pisarką, krytyczką literacką, literaturoznawczynią. Rozmowę poprowadził Wojciech Majcherek - kierownik literacki Teatru Dramatycznego.
 
20.06, godz. 19:00 „Król w środku nocy” Robert Urbański, reż. Magdalena Małecka-Wippich (emisja do 27, godz. 23:00)
 
Obsada: Anna Seniuk, Krzysztof Szczepaniak, Modest Ruciński, Marcin Stępniak, Maciej Wyczański, Piotr Bulcewicz, Agata Góral, Anna Kłos, Waldemar Barwiński, Łukasz Lewandowski, Janusz R. Nowicki, Łukasz Wójcik, Anna Szymańczyk, Sebastian Skoczeń
 
Porwanie Stanisława Augusta przeprowadzono 3 listopada 1771 r., późnym wieczorem. Na ulicy Miodowej spiskowcy (podzieleni na trzy odziały dowodzone przez Strawińskiego, Walentego Łukawskiego i Jana Kuźmę) otoczyli powóz króla. Stanisław August, nie podejrzewając zamachu, poruszał się po Warszawie jedynie z kilkunastoosobową ochroną, która nie stawiła większego oporu. „Król w środku nocy” Roberta Urbańskiego to pełna zwrotów akcji komedia, ubrana w historyczny kostium czasów Konfederacji Barskiej - odwieczną walkę Polaków o własną godność, wolność i niepodległość w czasach międzynarodowych zależności i ulegania silniejszym. Poniatowski w świecie pełnym chaosu, spisków i knowań poszukuje odpowiedzi na pytanie: dlaczego jako król budzi pogardę a nie zaufanie, dlaczego musi poświęcać siebie, zamiast innych. Dlaczego nazywają go tyranem i intruzem, choć ze wszystkich sił stara się zbudować „nową Polskę”.
„Autor dogłębnie przestudiował literaturę publicystyczną okresu Oświecenia oraz historię czasów stanisławowskich. To kolejna sztuka w konkursie opowiadająca pośrednio o dzisiejszej Polsce. Opisuje ludzkie postawy ludzkie, mechanizmy życia politycznego, zderzenie polskości z Zachodem – wiele ze zdarzeń widzimy zdziwionymi oczyma przybyłej do Warszawy madame Geoffrin, przyjaciółki króla prowadzącej jeden z najlepszych salonów Paryża.” (Agnieszka Lubomira Piotrowska, ZAiKS)
 
Po czytaniu zapraszamy do obejrzenia dyskusji, w której udział wzięli: reżyserka, autor sztuki oraz goście specjalni: Maciej Wojtyszko – dramatopisarz, członek konkursowego jury ZAiKS oraz dr hab. Piotr Ugniewski z Zakładu Historii Nowożytnej Uniwersytetu Warszawskiego. Rozmowę poprowadził Wojciech Majcherek.
 
Sztuka zwyciężyła I edycję konkursu „Pod pretekstem” organizowany przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Prawa do sztuki reprezentuje ZAiKS.


 

Na platformie internetowej VOD Teatru Dramatycznego rusza kanał Laboratorium Dramatu, na którym prezentować będziemy najciekawsze premierowe czytania performatywne sztuk współczesnych i klasycznych zrealizowanych w formie profesjonalnych nagrań wideo. Czytania prezentowane dotąd bezpłatnie przez określony czas na kanale YouTube Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy publikowane będą bez ograniczeń czasowych na stronie : https://online.teatrdramatyczny.pl

"Skrzywdzeni. Białoruś" Andriej Kurejczyk, reż. Marcin Liber

"Skrzywdzeni. Białoruś" Andrieja Kurejczyka to sztuka komentująca zeszłoroczne protesty i powyborcze wydarzenia, mające miejsce w Mińsku i reszcie kraju. Takie bitwy jak ta – pomiędzy społeczeństwem a władzą, zdarzają się raz na sto lat… bitwy dobra ze złem – mówi jeden z bohaterów sztuki. Stara Białoruś, którą symbolizuje nieugięty Aleksander Łukaszenko, zderza się z Nową Białorusią, której twarzą jest Swietłana Cichanouska i młodzi obywatele. W kraju znajdującym się na granicy wojny domowej, ludzie zadają pytanie, do czego człowiek może się posunąć w imię nienawiści. Kurejczyk jest bezwzględny w ukazywaniu prawdy o tym, jak system, który wydaje się monolitem, powoli rozpada się od środka. Dramat został przeczytany w październiku 2020 roku w Teatrze Dramatycznym w ramach przeglądu współczesnej dramaturgii białoruskiej: „Białoruś. Stan wyjątkowy”.

Obsada: Adam Ferency, Konrad Szymański, Anna Gorajska, Anna Kłos, Modest Ruciński, Piotr Nerlewski (gościnnie), Małgorzata Rożniatowska

Andriej Kurejczyk (ur. 1980, Mińsk) – dramatopisarz, aktor, reżyser, scenarzysta. Mieszka w Mińsku. Autor utworów scenicznych, m.in. Skaryna, Sztuka teatralna (Tieatral’naja pjesa), Jasny dom (Swietły dom), Przedszkole (Dietskij sad). Sztuki pisarza wystawiono na wielu scen, m.in. MChAT im. Czechowa, Teatr Dramatyczny im. Majakowskiego (Moskwa), Białoruski Teatr Narodowy im. J. Kupały i Rosyjski Teatr Dramatyczny im. M. Gorkiego (Mińsk), Ukraiński Teatr Narodowy im. L. Ukrainki (Kijów).

"Plac Bohaterów" Thomas Bernhard,reż. Franciszek Szumiński, tłum. Grzegorz Matysik

Przy Heldenplatz - placu, na którym w 1938 roku przemawiał Adolf Hitler - rodzina profesora Schustera mieszkała jeszcze przed wojną. Koszmarne głosy z przeszłości, pomimo upływu lat wciąż słyszy żona profesora. Po Anschlussie Schusterowie wyjechali do Anglii, w 1958 r. wrócili do Wiednia. Jednak nie mogąc znieść odradzającego się wokół nazizmu, wybitny uczony żydowskiego pochodzenia zdecydował się na powtórną emigrację. Tuż przed wyjazdem do Oxfordu profesor Schuster popełnia jednak samobójstwo…
"Plac Bohaterów" Bernharda to rozliczenie pisarza z historią i niechlubną przeszłością Austrii. Antysemityzm, nazizm i przemoc, które odradzają się po wojnie z nową siłą mieszają się z hipokryzją i nienawiścią społeczeństwa niepogodzonego z własnym losem. Być może właśnie dziś sztuka tak silnie krytykująca upadek państwa, wszechwładze kościoła i skorumpowanie polityków stanie się trafnym komentarzem do otaczającej nas rzeczywistości.

Obsada: Adam Ferency, Agnieszka Roszkowska, Katarzyna Herman, Waldemar Barwiński, Małgorzata Niemirska, Henryk Niebudek, Agnieszka Wosińska, Sławomir Grzymkowski, Małgorzata Rożniatowska, Marta Król

Prawa do sztuki reprezentuje ADiT

„Ciemności kryją ziemię” Jerzy Andrzejewski, na podstawie adaptacji Izabeli Cywińskiej, reż. Marcin Liber

„Ciemności kryją ziemię” Jerzego Andrzejewskiego to alegoryczna historia o władzy i przemocy, życiu w fałszu i pragnieniu prawdy, o kryzysie wiary w Kościół, Władzę i Człowieka. Powieść pisana w latach 1955- 1957 w odpowiedzi na Stalinizm i jego konsekwencje opowiada o uwikłaniu społeczeństwa w opresyjny system państwa, które zamiast drogi uczciwości, wybiera ścieżkę zła, przemocy i manipulacji.
Główny bohater, zakonnik Diego Manente, początkowo żarliwy przeciwnik stosowanych przez hiszpańską inkwizycję metod, zostaje przyjęty na sekretarza przez Tomasa Torquemadę, zwierzchnika tej złowrogiej instytucji. Podejmując tę decyzję, Torquemada okazuje się wnikliwym psychologiem, bowiem Diego, mimo początkowych wątpliwości, szybko przechodzi na stronę opresyjnego systemu.

Obsada: Adam Ferency, Modest Ruciński, Marcin Wojciechowski
Opracowanie muzyczne i graficzne: Adam Witkowski

Utwór oparty na książce pochodzącej z serwisu Wolne Lektury
Dostępne na mocy licencji Creative Commons by-sa 3.0. PL




„Ogrody”, Karol Gromek, reż. Aldona Figura

Dwie dorosłe kobiety – matka i córka, od kilku lat zamknięte w jednym domu, żyją na granicy perwersyjnych wyobrażeń o miłości i związanych z nią rozczarowań. Monotonna codzienność przerywana kolejnymi rozmowami i kłótniami pokazuje, jak bardzo życie bohaterek niebezpiecznie się do siebie zbliża. Pożądanie, wstyd, pragnienie, śmierć – to cztery elementy wokół których rozgrywa się ich wewnętrzny i zamknięty w czterech ścianach dramat. W każdym z nich, jak w lustrze odbijają się intymne i ukrywane doświadczenia, resentymenty i nieprzepracowane traumy z przeszłości.

Obsada: Paula Kinaszewska, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Michał Klawiter, Robert T. Majewski

Sztuka Ogrody została opublikowana w miesięczniku „Dialog” 2/2021


 

KONTAKT

KASY TEATRU:
tel. 602 792 282
e-mail: [email protected]

Partnerzy

strony www strony www strony www strony www