Jedno jest pewne - patrzymy na świat ludzkimi oczami. Przyglądamy się sobie, przyglądamy się zwierzętom spoza gatunku ludzkiego, przyglądamy się przyrodzie. Patrzymy i filtrujemy – zawsze przez siebie, nawet jeśli nasze oczy nie są biologiczne, ale wsparte przez mechaniczne oko kamery. To patrzenie jest podróżą – przez kolejne obrazy, przez kolejne światy, które niczym w galerii sztuki, próbujemy zinterpretować albo nazwać, zawsze z ludzkiego punktu widzenia. Ale jaki jest wynik naszego przyglądania się?
W „Arce i ego” przyglądamy się bardzo szerokiemu spektrum relacji człowieka z innymi zwierzętami spoza gatunku ludzkiego. Co widzimy? Widzimy, że zniszczyliśmy ten świat, a w miejscu tego zniszczenia umieszczamy naszą tęsknotę. Za „powrotem” do natury. Za przywróceniem naturalnego porządku. Za arką, która zabierze nas do innego świata. Nasze oczy wypatrują nowego początku.
Ten spektakl to także historia konkretnego procesu. To dzieło, które nieustannie szuka swojej esencji, płynna opowieść, w której nie ma ramy i kantów. Proces tworzenia „Arki i ego” wpisuje się w opowieść o nowym języku performowania, o ciałach aktorskich, wyłamujących się ze sztywnych zasad, z kategorii „rzemiosła”. Artyści tworzący spektakl podejmują próbę stworzenia widowiska na nowych zasadach: odrzucając utarte modele opowieści i skupiając się na aspekcie performatywnym. Wykorzystując improwizacje aktorskie, przyrodnicze teksty naukowe oraz motywy z filmu „Grizzly Man” Wernera Herzoga, zespół twórczyń i twórców stwarza spektakl-esej. Z tej perspektywy „Arka i ego” jest też opowieścią o zmianie, jak i o samym procesie performowania.
PREMIERA 16 lutego 2023, Mała Scena
Spektakl dla widzów dorosłych. W przedstawieniu wykorzystywane są światła stroboskopowe.
Spektakl zawiera ujęcia Ivana Markovicia z filmu Marty Popivody Landscapes of Resistance przetworzone przez Michała Dobruckiego.
Spektakl bierze udział w 29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Dominik Gac, Andrzej Lis, Julia Lizurek, Wiesław Kowalski, Magdalena Rewerenda, Agata Tomasiewicz