Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Peter Shaffer

AMADEUSZ

3h 10min (z przerwą) | Duża Scena

Trwa wiek światła i rozumu, czyli oświecenie. Antonio Salieri  jest u szczytu kariery jako kompozytor na dworze Habsburgów. „Największy muzyk w mieście muzyków”  - mówi o sobie. Umie korzystać z przywilejów sławy i ma idealne warunki do tworzenia. Wtedy do Wiednia przyjeżdża dwudziestosześcioletni Wolfgang Amadeusz Mozart. Genialne dziecko, którego twórczość zna cała Europa, pisze symfonie od piątego roku życia, koncerty od czwartego, w wieku czternastu lat tworzy operę. Frywolny, sprośny i niepoprawny geniusz poznaje ambitnego i wpływowego Salieriego.
 
Moment staje się przełomowy dla obu z nich. Mozart, wiecznie poszukujący płatnego zajęcia, na dworze cesarza tworzy swoje najwspanialsze dzieła:  „Wesele Figara”, „Don Giovanniego”, „Czarodziejski flet” czy wreszcie „Requiem”. Salieri nie może pojąć dlaczego ten bezpruderyjny błazen otrzymał od Boga tak wyjątkowy dar, który czyni go nieśmiertelnym, a Salierego ledwie poprawnym. Od tej pory zrobi wszystko, by doprowadzić do jego upadku.  
 
Spektakl to hołd oddany muzyce, twórczości, bezkompromisowemu dążeniu do osiągnięcia absolutnego piękna. Pełne pasji przedstawienie realizowane z orkiestrą, śpiewakami i najlepszymi aktorami dramatycznymi stworzy wyjątkowe widowisko.

PREMIERA 8 lipca 2022, Scena im. G. Holoubka


fot. zdj. plakatowe: Weronika Łucjan-Grabowska, zdj. ze spektaklu: Krzysztof Bieliński

Twórcy

przekład
Maciej Stroiński
reżyseria
Anna Wieczur
dyrygent, kierownictwo muzyczne
Jacek Laszczkowski
scenografia
Maks Mac
kostiumy
Martyna Kander
światła
Paulina Góral
projekcje
Stanisław Zaleski
ruch sceniczny
Anna Iberszer
asystentka reżyserki
Emilia Bilińska
asystentka kostiumografki
Karolina Bramowicz
kierownik produkcji
Ewa Piórek
 

Obsada

Adam Ferency (gościnnie) / Sławomir Grzymkowski Salieri
Marcin Hycnar (gościnnie) Mozart
Barbara Garstka (gościnnie) Konstancja
Modest Ruciński Cesarz
Karol Wróblewski Von Strack
Maciej Wyczański Rosenberg
Zbigniew Dziduch (gościnnie) Van Swieten
Łukasz Lewandowski, Sławomir Grzymkowski / Anna Sroka-Hryń (gościnnie) Venticelli
Henryk Niebudek Kappelmeister Bonno
Agata Różycka Teresa Salieri
Marta Huptas (gościnnie) / Justyna Bujak (gościnnie) Katherina
Konrad Szymański Kucharz, Służący
Kamil Szklany Lokaj, Służący

Soliści śpiewacy:
Justyna Bujak, Marta Huptas, Magdalena Czarnecka, Małgorzata Romańska-Zwierz – sopran
Karolina Iwańska-Paśnicka, Magdalena Czuba, Aleksandra Koczurko-Porzycka, Magdalena Pluta – mezzosopran
Maciej Gwizdała, Paweł Kucharczyk, Rafał Polek, Tomasz Tracz – tenor
Bartosz Kieszkowski, Łukasz Kostka, Jakub Łęczycki, Mateusz Michałowski – bas

Orkiestra:
I skrzypce: Michał Lisiewicz (koncertmistrz), Anna Morozova, Karolina Skoczylas,  Mieszko Zabłocki, Joanna Pomykała-Jankowska
II skrzypce: Damian Orłowski, Paulina Burczyńska, Weronika Wójtowicz, Kinga Zlot, Martyna Kochaniec
Altówki: Barbara Papierz, Iwona Piskorska, Klara Chinek, Katarzyna Średzińska
Wiolonczele: Wojciech Bafeltowski, Agata Jonczak, Zuzanna Nierubca
Kontrabas: Maciej Kozioł
Flety: Małgorzata Cegielska, Maja Helbert / Jędrzej Jarosiński
Oboje: Magdalena Sobczyk, Maja Łagowska
Klarnety: Bartosz Karwowski, Patryk Petersson, Adam Bardowski, Waldemar Żarów (bassethorn)
Fagoty: Antoni Dąbrowski, Aleksander Kowalak, Katarzyna Michalik-Wasiak (kontrafagot)
Waltornie: Anna Baran, Szymon Woźniak
Trąbki: Dawid Rejniak / Krzysztof Kwiatkowski, Michał Adamin
Puzony: Tadeusz Łazuka, Piotr Tchórzewski, Mateusz Sejdak (cimbasso)
Fortepian: Weronika Chodakowska
Kotły: Olga Przybył / Julianna Siedler-Smuga

Spis utworów wykorzystanych w spektaklu Amadeusz

Krytycy o spektaklu