Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem
Simple page, placeholder image

O projekcie

III LABORATORIUM DRAMATU

Teatr Dramatyczny zaprasza na  cykl otwartych czytań, podczas których jako pierwsze zaprezentujemy najciekawsze dramaty polskich i zagranicznych autorów zakwalifikowane do międzynarodowego projektu „Fabulamundi. Dramaturgia w Europie: Ponad granicami?”. Spotkaniom towarzyszyć będą dyskusje poświęcone współczesnej dramaturgii, w  których uczestniczyć będą autorzy sztuk, reżyserzy, aktorzy biorący udział w projekcie oraz zaproszeni goście. Czytania odbywać się będą w poniedziałki w Teatrze Dramatycznym przy pl. Defilad 1, w Sali im. Witolda Zatorskiego lub na Scenie im. H. Mikołajskiej o godzinie 19:00.

W projekcie wezmą udział znani i doceniani dramatopisarze polscy i zagraniczni, między innymi: Elżbieta Chowaniec, Tomasz Man, Dana Łukasińska, Radosław Paczocha, Artur Pałyga, Przemysław Pilarski, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Sandra Szwarc, Anna Wakulik i Maria Wojtyszko. Przeczytamy dramaty, których realizacje sceniczne odbiły się szerokim echem w teatralnym środowisku, ale także teksty najnowsze, które pierwsze inscenizacje mają przed sobą. Teksty nominowane między innymi do Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, realizowane  w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia oraz te, które powstawały w poprzednich edycjach Laboratorium Dramatu.

Laboratorium Dramatu to projekt o charakterze eksperymentalno-edukacyjnym powstały w 2003 roku w Warszawie przy Teatrze Narodowym, następnie działający pod egidą Towarzystwa Autorów Teatralnych, potem „Sztuki Dialogu” – Fundacji Tadeusza Słobodzianka na Rzecz Rozwoju Teatru i Dramatu, obecnie funkcjonujący w Teatrze Dramatycznym.
Jego celem jest rozwijanie i propagowanie dramaturgii jako podstawy współczesnego teatru. Spełnia funkcję zarówno teatru, placówki badawczej, jak i ośrodka edukacji, który wykorzystuje dramat jako medium do budowania społecznego dialogu.

WSTĘP NA CZYTANIA JEST WOLNY, ABY ZAGWARANTOWAĆ SOBIE MIEJSCE NA SALI PROSIMY O DOKONANIE REZERWACJĘ W KASIE TEATRU DRAMATYCZNEGO LUB BIURZE OBSŁUGI WIDZA.

LABORATORIUM DRAMATU - GRUDZIEŃ

3.12 – Sasha Marianna Salzmann „Mame loszn – język przodków”, tłum. Iwona Uberman, reż. Karolina Kirsz
Obsada: Anna Gajewska, Agata Góral, Małgorzata Rożniatowska
Gość specjalny: Bella Szwarcman-Czarnota - pisarka, publicystka, tłumaczka i filozof.

Klara, Lin i Rahela - trzy kobiety, trzy kolejne pokolenia, trzy odmienne światopoglądy, które łączy żydowska tożsamość. Klara przeżyła Holocaust, Lin należy do tzw. drugiego pokolenia ocalonych, konfrontujących się z traumami rodziców, Rahela - najmłodsza z rodziny, buntuje się wobec rodziny. Postanawia wyjechać z Niemiec do Nowego Jorku i rozpocząć nowe życie. Dramat Sashy Salzmann to błyskotliwa opowieść o poszukiwaniu własnych korzeni, odkrywaniu trudnej historii i budowaniu międzyludzkiego dialogu.


10.12 – Paweł Wolak i Katarzyna Dworak „Wierna wataha”, reż. Jarosław Tumidajski
Gość specjalny: dr Cezary Żechowski - psychiatra, psychoanalityk

"Wierna wataha" to mroczna baśń dla dorosłych nasycona poetyckością i stylizowana na ludową opowieść. Co pokolenie dwie rywalizujące ze sobą rodziny Wolfów oddają swoich synów w służbie Kościołowi, wierząc, że ofiara złożona Bogu uchroni ich od nieszczęść i zarazy. Moment w którym zabraknie męskiego potomka, bo w miasteczku zaczną rodzić się same córki, doprowadzi do zachwiania odwiecznego porządku, na straży którego stoi bogobojna wspólnota z księdzem na czele. Finaliści tegorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgiczne Paweł Wolak i Katarzyna Dworak ukazują bezsens i daremność ofiar złożonych na ołtarzu wiary, która została zredukowana do pustego obrzędu.

17.12 – Hanoch Levin „Śniący chłopiec”, tłum. Michał Sobelman i Agnieszka Olek, reż. Wojciech Urbański

Tytułowy Śniący Chłopiec to – jak napisał sam Hanoch Levin – „esencja naszego życia", „kryształ", a zarazem „widok małej idylli w przerażającej scenerii". Sztuka opisuje drogę krzyżową dziecka, które traci ojca i zostaje oderwane od matki poświęcającej się bez powodzenia dla ratowania go. Dziecko w świecie brutalnej wojny jest swoistą kartą przetargową dla uniknięcia przemocy. W idylliczny świat dzieciństwa chłopca wdziera się bowiem tłum przerażonych, ściganych i anonimowych ludzi. Bezimienność jest dla nich szansą na zapomnienie i śmierć. „Śniący chłopiec”, wraz z "Idącym w ciemności" i "Requiem", zaliczane są do poetycko-egzystencjalnej trylogii dramatów Hanocha Levina na temat śmierci i jej nieuchronności.
 
 

Partnerzy

strony www strony www strony www strony www