Aktualności














Zrób sobie Dzień Dziecka. Popuść nerwa z Kabaretem na Koniec Świata

Scena Przodownik. 1, 3 czerwca o 19:00


W programie tylko dla dorosłych dzieci będzie kilka premier. Wystąpią kowboje, by zagrać na czułych strunach naszego dzieciństwa (uwaga będą śpiewać), Tadeusz Sznuk poprowadzi nowy odcinek teleturnieju. Zorganizujemy Narodowe Czytanie Polskich baśni, klechd i legend, pokażemy jak powstają dzieci i opowiemy o problemach kosmitów w stałych związkach. Będą również bójki w celach charytatywnych.

Do tego kilka wielkich powrotów: Ada Słodowa i jej przyjaciółka Ryjanna ze swoim wielkim przebojem, zatańczą dojrzali podopieczni Pana Kleksa, doświadczona pedagog przypomni, dlaczego zlikwidowanie Dobranocek było słuszne.

Jako prezent na Dzień Dziecka być może odtworzymy Operę, o którą pytało wielu widzów. Do tego mogą się pojawić śladowe ilości kultury wysokiej, orzechów, skrobi i glutenu.

Wystąpią: Izabela Dąbrowska, Olga Sarzyńska, Michalina Sosna, Wojciech Solarz, Paweł Koślik, Sebastian Stankiewicz, Maciej Makowski, Paweł Domagała.

Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski
Muzycy: Mateusz Wachowiak, Patrycja Napierała, Łukasz Owczynnikow.
 










Wszystko czego nie wiecie o mężczyznach, a chcielibyście się dowiedzieć. Recenzja spektaklu "Obrzydliwcy" w Teatrze Dramatycznym. Pisze Katarzyna Janowska.

Premiera "Obrzydliwców" w reżyserii Marka Kality w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Spektakl, na motywach "Krótkich wywiadów z paskudnymi ludźmi" autorstwa amerykańskiego pisarza Davida Fostera Wallace'a, zaliczonej przez tygodnik "Time" do stu najważniejszych książek XX wieku, od piątku oglądać można na Scenie Przodownik.

Scenografia to dwa rzędy krzeseł, rząd pisuarów, nad którymi wiszą czerwone popiersia kobiet, odrapane ściany nocnego klubu a zarazem sali terapeutycznej. Seans prowadzi konferansjer (Sebastian Stankiewicz), wodzirej, przewodnik po mrocznych zagłębiach podświadomości bohaterów.

Są obrzydliwi, brzydcy, niezgrabni, spoceni. Na pierwszy rzut oka odrzucają, ale po chwili zaczynają fascynować. Jak Marianna, mężczyzna przebrany za kobietę, drag queen (Mariusz Drężek). Królowa wieczoru, wytworna, a zarazem komiczna w monologu o kochankach, którzy zamiast koncentrować się na kobiecie, zachwycają się własnym warsztatem seksualnym. Ośmiesza samolubnych, zakochanych w sobie "picusiów glancusiów", sam marząc o tym, by być cały czas w centrum uwagi.

Każdy z bohaterów ma swoje pięć minut, występują na ciemnej scenie jak w stand-upie. Pomiędzy "sesjami" tańczą, śpiewają. Przez chwilę wchodzą w role panelistów dyskutujących o tym, jakiego mężczyzny potrzebuje współczesna kobieta.

Link do całej recenzja na stronie Onet.pl











Recenzja Andrzeja Lutra w Laboratorium Więzi

Tadeusz Słobodzianek w najlepszej formie. Dramaturg odrzuca wszelką polityczną poprawność, nie ulega polityce historycznej, jest niezależny w swoich poglądach i osądach przeszłości. Spektakl gorzki, bolesny, dotykający bez retuszu trudnych „narodowych” problemów. Autor pokazuje skomplikowane życiorysy, niejednoznaczne sytuacje, a także bezduszność zwycięzców wojny wobec żołnierzy, którzy to zwycięstwo wywalczyli, a teraz, po zakończeniu walk, nie mają żadnego wpływu na swój los. Jednocześnie jest to spektakl do głębi wzruszający

Link do całej recenzji

 





 

 

 

XVI Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu

Święto pantomimy i teatru ruchu, które przyciąga do Warszawy wybitnych twórców teatru poza słowami. Festiwal ma swoją wierną publiczność, a mimowie udowadniają, ze można opowiadać ciekawe historie ciałem i gestem. Na scenach Teatru Dramatycznego zobaczymy m.in. spektakle inspirowane twórczością Fiodora Dostojewskiego i Bruno Schultza, eklektyczną opowieść o ludzkim życiu, etiudy o wstydzie, poetycką opowieść o dwojgu kochanków, „Bachantki” Eurypidesą i konfrontację technik, stylów i form na Wieczorze Współczesnej Pantomimy. W tym roku odwiedzą nas między innymi  Die Etage MyMime i Family Floz z Niemiec, Compagnie Hippocampe i Compagnie Mangano Massip z Francji. Polskę będą reprezentować legendarny Wrocławski Teatr Pantomimy, Warszawskie Centrum Pantomimy i Scen Plastyczna KUL Leszka Mądzika.


O spektaklach

„2 DARK TALE” -  Die Etage School of Performing Arts - Niemcy  / 10 czerwca godz. 18:00, Scena na Woli im. Tadeusza Łomnickiego

Z inspiracji dwoma dziełami Fiodora Dostojewskiego „Zbrodnią i karą” oraz „Graczem” powstał spektakl, który opowiada o godności, moralności i miłości. Stawką w niebezpiecznej grze, gdzie role i punkty widzenia obracają̨ się jak w ruletce, jest także życie. Przedstawienie prezentowane w ramach projektu „Festiwal My Mime”.

„INFINTA” - Familie Flöz - Niemcy / 10 czerwca godz. 20:00, Scena im. Gustawa Holoubka - otwarcie Festiwalu

Twórcy spektaklu „Infinita” w mozaice dynamicznie następujących po sobie scen, opowiadają o nieuniknionym losie istoty ludzkiej: od narodzin do śmierci. Główną rolę gra tu życie jako twórcza siła, która pozwala nam odnosić triumfy i porażki. Familie Flöz to międzynarodowa grupa twórców teatralnych - aktorów, muzyków, tancerzy i reżyserów z dziesięciu krajów.

„ETIUDY”/„SHAME”- Hamu Academy of Performing Arts in Prague - Czechy  / 11 czerwca godz. 17:00, Scena Przodownik

„Etiudy” to cykl krótkich komicznych i poetyckich etiud przygotowanych przez studentów pantomimy pod artystyczną opieką Radima Vizváry i Adama Halaša. „Shame” to refleksja nad wstydem rozumianym jako reakcja na zły uczynek lub pogwałcenie norm czy zasad. Przedstawienie prezentowane w ramach projektu „Festiwal My Mime.

„LES AIMANTS - Compagnie Mangano-Massip – Francja / 11 czerwca godz. 20:00, Scena na Woli

Duet Mangano-Massip opowiada historię związku, w którym nie ma porozumienia i dialogu. Cisza i brak komunikacji prowadzą do końca miłości. Gęste i niemal wyczuwalne cierpienie przenika przestrzeń́ i daje się̨ odczuć́ wraz z każdym, nawet najmniejszym ruchem każdej z postaci. A  nawet najmniejszy czuły gest daje nadzieję na odbudowanie relacji, jest jak powiew świeżego powietrza.
 

„WIECZÓR ETIUD”- Warszawskie Centrum Pantomimy-Polska / 12 czerwca godz. 17:00, Scena Przodownik   

Przedstawienie zbudowane jest z etiud osób uczących się w Warszawskim Centrum Pantomimy pod opieką Bartłomieja Ostapczuka. Przedstawienie prezentowane w ramach projektu „Festiwal My Mime”

 „LES COLLECTIONNEURS”  - Compagnie Hippocampe - Francja / 12 czerwca godz. 20:00  Scena na Woli

Z pomocą postaci kolekcjonera, Josepha Lewisa, twórcy skłaniają nas do zastanowienia się̨ nad mnogością i różnorodnością ludzkich tożsamości, która nie tylko ogólnie charakteryzuje otaczającą nas rzeczywistość, ale bezpośrednio dotyka każdego człowieka. Inspiracją spektaklu są̨ postaci zanurzone w onirycznym świecie, gdzie nie można odróżnić prawdy od fałszu.

WIECZÓR HISTORII PANTOMIMY - Sara Mangano i Pierre-Ives Massip -Francja / 13 czerwca godz. 16:00 Scena Przodownik

W tym roku po raz drugi  przybliżymy Państwu sylwetki najważniejszych twórców teatru pantomimy. Rozmowy z twórcami, zostaną zilustrowane fragmentami spektakli oraz pokazami w wykonaniu prowadzących. Tegoroczni goście: Sara Mangano i Pierre-Yves Massip z Francji w swym nauczaniu opierają się na zrozumieniu i wykorzystaniu trzech głównych szkół mimu: Marcela Marceau, Etienne’a Decroux i Jacques’a Lecoqa.

WIECZÓR WSPÓŁCZESNEJ PANTOMIMY - skład międzynarodowy / 16 czerwca godz. 19:00

Wieczór pomyślany jako konfrontacja technik, stylów i form ukaże bogactwo i różnorodność współczesnej sztuki teatru pantomimy. Do udziału w prezentacjach zostają̨ zaproszeni artyści pochodzący z różnych miejsc na świecie, którzy prezentują̨ charakterystyczne dla ich pracy krótkie formy teatralne.

„LUSTRO” Scena Plastyczna KUL Leszka Mądzika - Polska / 18 czerwca godz. 18:00, 20:00

„Lustro” to więcej niż nieme odbicie. To potrzeba zajrzenia do własnego wnętrza w sferę̨ emocji, wrażliwości utrwalających silnie piętno obsesji, lęków, fascynacji czy tragicznego losu, które wypełniło krótkie życie Brunona Schulza.

„BACHANTKI”  Wrocławski Teatr Pantomimy - Polska / 19 czerwca godz. 19:00, Scena na Woli

Twórcy spektaklu inspirują się przedstawieniem „Przyjeżdżam jutro” Henryka Tomaszewskiego – „collage’u” obrazów pantomimicznych inspirowanych „Bachantkami” Eurypidesa i „Theoremą” Piera Paola Pasoliniego. Opowiadają m.in. o rozdarciu człowieka, którego istnienie to balansowanie na cienkiej linie, rozciągniętej między twardą rzeczywistością a kruchością świata marzeń.  

Festiwal jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego











Odeszła Halina Skoczyńska


Dziś zmarła wybitna aktorka Halina Skoczyńska, w ostatnich latach związana z Teatrem Na Woli ("Matka i dziecko. Letni dzień" J. Fosse) i Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy, gdzie wystąpiła w "Młodym Stalinie" Tadeusza Słobodzianka, "Królu Edypie" Sofoklesa i "Rzeczy o banalności miłości" Savyon Liebrecht. Zwłaszcza ta ostatnia kreacja zostanie w pamięci widzów. "Arendt we wspaniałej interpretacji Haliny Skoczyńskiej. Warto przypomnieć: to jest aktorka Jarockiego, Wajdy, Grzegorzewskiego, Miśkiewicza, jedna z największych, jakie mamy. Skoczyńska daje w roli Arendt przejmujące studium samotności mimo swej pozycji, mimo intelektu, a może nawet przez niego. Wielka rola Skoczyńskiej stoi w centrum przedstawienia Kostrzewskiego" – pisał Jacek Wakar w Dzienniku Gazecie Prawnej.


Halina Skoczyńska - Absolwentka krakowskiej PWST. Występowała na deskach teatrów: Bagatela w Krakowie (zadebiutowała rolą Klary w „Zemście” A. Fredry), Współczesnego im. E. Wiercińskiego we Wrocławiu, Teatru Polskiego we Wrocławiu, Teatru Nowego w Poznaniu, Teatru im. S. Jaracza w Łodzi, Teatru Narodowego w Warszawie, Teatru Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego. W latach 2013-2014 aktorka Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.

Współpracowała m.in. z: Jerzym Jarockim, Jerzym Grzegorzewskim, Andrzejem Wajdą, Pawłem Miśkiewiczem, Magdaleną Łazarkiewicz, Tadeuszem Mincem, Izabellą Cywińską, Wawrzyńcem Kostrzewskim.

Najważniejsze role: Judyta w „Księdzu Marku” J. Słowackiego, Ruth w „Niemcach” L. Kruczkowskiego, Irma w „Balkonie” J. Geneta, Antygona w „Antygonie” Sofoklesa, Generałowa  w „Płatonowie” i w „Płatonowie. Akcie pominiętym” A. Czechowa, Kunegunda w „Kasi z Heilbronnu” H. von Kleista, Helena w „Wujaszku Wani” A. Czechowa, Królowa Małgorzata w „Król umiera, czyli ceremonie” E. Ionesco, Arkadia w „Mewie” A. Czechowa, Małgorzata w „Iwonie, księżniczka Burgunda” W. Gombrowicza, Linda w „Śmierci komiwojażera” A. Millera, Raniewska w „Wiśniowym sadzie” A. Czechowa, Mary w „Mary Stuart” W. Hildesheimera, Lady Miloford w „Intrydze i miłości” F. Schillera, Anulka w „Anulce” Witkacego, Królowa Małgorzata w „Ryszardzie III” W. Shakespeare’a, Hanna Arendt w "Rzeczy o banalności miłości" S. Liebrecht.

Ma w swoim dorobku ok. 80 ról z których wiele nagrodzonych zostało najbardziej prestiżowymi nagrodami teatralnymi; otrzymała m.in.: Wyróżnienie za rolę Lindy w „Śmierci komiwojażera” A. Millera na XXXV Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych, Nagrodę Główną w Kaliszu za rolę Anny Wojnicew w „Płatonowie” A. Czechowa, Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszej aktorki w Polsce sezonu 2001 za rolę Raniewskiej w „Wiśniowym sadzie” A. Czechowa, za tę samą rolę Grand Prix w Kaliszu. W 2004 roku Statuetkę Fredry za wybitne osiągnięcia artystyczne, w tym za tytułową rolę w „Mary Stuart” W. Hildesheimera. Tą rolą zdobywa także Złotą Iglicę (plebiscyt publiczności) oraz nagrodę za rolę pierwszoplanową na festiwalu w Kaliszu. Rolą Inez w „Życiu trzy wersje” Y. Rezy wygrywa Festiwal Komedii Talia w Tarnowie. Odznaczona Srebrną Gloria Artis.
 


wiadomości

 


więcej aktualności

 

 

unia


 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

© 2014 Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa