Aktualności





 

 




Dramatyczny w unijnym projekcie rozwoju współczesnej dramaturgii

Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy jako jedyny w Polsce weźmie udział w europejskim projekcie „Fabulamundi”, którego celem jest rozwój i promocja współczesnej dramaturgii. Unia Europejska wsparła najbliższą edycję sumą ponad 1 600 000 euro. To jeden z zaledwie 15 dużych projektów wspartych finansowo przez program Kreatywna Europa, na który nadesłano 111 aplikacji.

"Fabulamundi. Playwriting Europe" to zakrojona na szeroka skalę platforma współpracy między teatrami, festiwalami i organizacjami kulturalnymi w Europie. II edycja Fabulamundi pod hasłem „Ponad granicami” odbędzie się w latach 2017-2020 w 10 krajach (Włochy, Francja, Niemcy, Hiszpania, Rumunia, Austria, Belgia, Polska, Wielka Brytania, Czechy) oraz we współpracy z ośmioma kolejnymi państwami.

W projekcie oprócz warszawskiego Teatru Dramatycznego wezmą udział: Teatrul Odeon (Rumunia), Associazione Culturale Area (Włochy), Creative Skillset (Wielka Brytania), Culture Action Europe AISBL (Belgia), Divadlo Leti (Czechy), Fundacio Sala Beckett/Obrador International De Dramaturgia (Hiszpania), Interkulturelles Theaterzentrum (Niemcy), La Mousson D’Ete (Francja), Performing Arts Network & Development Agency – Panda (Wielka Brytania), Ratio Diffusion (Francja), Teatro I Soc Coop Arl (Włochy), Teatrul National Tirgu-Mures (Rumunia) i Wiener Wortstaetten (Austira).

Główne działania w ramach Fabulamundi to: tłumaczenia sztuk i ich udostępnianie wśród współpracujących podmiotów,produkcja i gościnne prezentacje spektakli powstałych w ramach projektu, stworzenie europejskiej sieci dramatopisarzy, warsztaty dla dramatopisarzy, rezydencje artystyczne, klasy mistrzowskie, spotkania z autorami, wymiana doświadczeń z zakresu produkcji spektakli  i promocji współczesnego teatru.

Do głównych zadań Teatru Dramatycznego w projekcie będzie należało m.in.: udział w wyborze dramaturgów i tekstów w Polsce, organizacja spotkań dramatopisarzy, tłumaczenie i publikacja dramatów,  organizacja czytań, warsztatów i rezydencji. Podsumowaniem III edycji będzie europejski festiwal Fabulamundi, na który złożą się prezentacje spektakli powstałych w krajach partycypujących w projekcie oraz warsztaty i spotkania.

Projekt „Fabulamundi” uzyskał wsparcie w ramach Kreatywnej Europy - unijnego programu, oferującego finansowe wsparcie dla sektorów kultury, audiowizualnego i kreatywnych.






Nie żyje Zdzisław Pietrasik

Zmarł Zdzisław Pietrasik, wybitny dziennikarz, wieloletni szef działu kultura w tygodniku "Polityka" i kurator Warszawskich Spotkań Teatralnych. Składamy wyrazy głębokiego współczucia dla Rodziny i Bliskich Zdzisława.

Zdzisław Pietrasik (1947-2017) - polski krytyk filmowy i teatralny, dziennikarz, publicysta, szef działu kulturalnego tygodnika "Polityka", współtwórca „Paszportów Polityki” – jednej z najważniejszych nagród kulturalnych w Polsce. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim oraz studiów dziennikarskich na Uniwersytecie Warszawskim. Publikował m.in. w "itd" i "Kulturze", a następnie w "Polityce", gdzie wiele lat kierował działem kulturalnym. Pisał o kinie, teatrze i wydarzeniach społeczno-kulturalnych. Dwukrotnie - w latach 2014 i 2015 - był kuratorem Warszawskich Spotkań Teatralnych.

O Zdzisławie Pietrasiku w "Polityce"

 

 

 

 

Szanowni Państwo

W związku z przygotowywaniem projektu mającego na celu zakup sprzętu i wyposażenie dla Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy zachęcamy do wypełnienia ankiety, która pozwoli określić społeczne zapotrzebowanie na projekt. Chcielibyśmy poznać dotychczasowe doświadczenia i oczekiwania mieszkańców Warszawy ( i nie tylko) zainteresowanych ofertą kulturalną Stolicy.

Ankieta jest aktywna do 20 kwietnia 2017 r. i składa się z 18 pytań. Będziemy wdzięczni za poświęcenie kilku minut i wypełnienie ankiety.

Ankieta jest dostępna pod adresem: www.ankietka.pl/ankieta/268646/badanie-popytu-potrzeb-kulturalnych-w-miescie-warszawie.html








Premiera „Naszej klasy” we Francji


W Paryskim Théâtre de l’Épée de Bois 24 kwietnia 2017 roku odbędzie się premiera „Naszej klasy” Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Justine Wojtyniak i tłumaczeniu Cécile Bocianowski.

"Chcę być strażakiem". Chcę być nauczycielem". "Chcę być gwiazdą filmową". Rok 1925. Kiedy polscy uczniowie - pięcioro katolików i pięcioro Żydów - dorastają, w ich życiu następują niespodziewane zwroty. Przeżywają najazd dwóch armii - najpierw radzieckiej, później niemieckiej. Przyjaciel zdradza przyjaciela, przemoc narasta, osiągając punkt kulminacyjny, którego wspomnienie będzie nieustannie nawiedzać ocalałych.

„Nie chciałbym, aby na podstawie mojej sztuki uczono się historii tylko, aby prowokowała ona do namysłu nad ludzką kondycją” – mówi Tadeusz Słobodzianek.

"Nasza klasa" Tadeusza Słobodzianka to najczęściej obecnie wystawiana na świecie polska sztuka. Od prapremiery w londyńskim National Theatre w 2009 r. sztuka była grana m. in.: w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych (w Filadelfii, Waszyngtonie, Minnesocie, Los Angeles, Pittsburgu, Chicago), Hiszpanii, Włoszech (w Rzymie i Neapolu), Czechach, Japonii, Brazylii, Finlandii, Szwecji (Sztokholm i Helsingborg), Danii, Norwegii, Rumunii, Bośni, Izraelu, Kazachstanie, na Cyprze, Węgrzech i Litwie.

Polska premiera sztuki odbyła się w Teatrze na Woli w reżyserii Ondreja Spišaka, który za ten spektakl został nagrodzony Feliksem Warszawskim 2011. W 2012 r. budapesztańska "Nasza klasa" w reżyserii Gabra Mate otrzymała Nagrodę Krytyków Teatralnych za najlepszy spektakl sezonu na Węgrzech, w Tokio zdobyła Wielką Nagrodę Teatralną Yomiuri za najlepszy spektakl 2013, na Litwie nagrodę krytyków za najlepsze przedstawienie sezonu. W Szwecji spektakl reżyserowany przez Natalie Ringler został uznany przez dziennik Dagens Nyheter za najważniejsze wydarzenie teatralne w Szwecji, w  2015 roku przedstawienie z Narodowego Teatru w Cluj-Napoce zdobył nagrodę za najlepszy spektaklu 2015 roku w Rumunii. „Naszą klasę” w koprodukcji teatrów Cameri i Habimy w reżyserii Hanana Snira wyróżniono Izraelską Nagrodą Teatralną dla najlepszej sztuki zagranicznej wystawionej w Izraelu.

Link do strony spektaklu
 











Warszawskie Spotkania Teatralne w liczbach


Tegoroczna edycja Warszawskich Spotkań Teatralnych spotkała się z ogromnym zainteresowaniem publiczności. Bilety rozeszły się w rekordowym tempie, a przed spektaklami ustawiały się długie kolejki po wejściówki. Frekwencja zarówno w nurcie dla dorosłych, jak i na przedstawieniach dla dzieci przekroczyła 100 procent. Na życzenie widzów organizatorzy dodali trzy spektakle.

Wojciech Majcherek, kurator 37. WST zaprosił dziewięć spektakli z Polski i jeden z zagranicy. Frekwencja osiągnęła poziom 122 procent,  o 11 procent więcej niż w ubiegłym roku. Najwięcej widzów zobaczyło spektakl „Triumf woli” w reżyserii Moniki Strzępki  - na drugim spektaklu Scena im. Gustawa Holoubka pomieściła 601 teatromanów, na pierwszym pokazie było 563 widzów. Największa frekwencję –  w sumie 143 procent– miał „Najgorszy człowiek na świecie” z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. Przedstawienie w reżyserii Anny Smolar,  „Iwona, księżniczka Burgunda” w reżyserii Grzegorza Jarzyny i „Wyspa” Teatru Pieśni Kozła to trzy tytuły, które na życzenie widzów pokazano w dodatkowych terminach.

Małe Warszawskie Spotkania Teatralne gościły w tym roku osiem przedstawień, na których frekwencja, tak jak w ubiegłym roku, przekroczyła 100 procent. Sądząc po zainteresowaniu młodej publiczności nurt spektakli dla dzieci jest już równie istotnym elementem WST, jak przedstawienia dla dorosłych. Kuratorem tegorocznej edycji była Joanna Rogacka.

Warszawskie Spotkania Teatralne zorganizował Teatr Dramatycznym m.st. Warszawy przy finansowym wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.  

 


wiadomości

 


więcej aktualności

 

 

unia


 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

© 2014 Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa