Tadeusz Słobodzianek

MERLIN
Inna historia

„Merlin” opowiada historię pełną przygód. Rycerze „na świecie najlepsi”, by stworzyć w Brytanii królestwo idealne, szukają Świętego Graala, walczą ze smokami, uwalniają dziewice „bezbronne i nagie”, toczą krwawe pojedynki. Słowacki reżyser Ondrej Spišak zabiera publiczność w podróż do świata teatralnej umowności. Aktorzy wyczarowują górskie stoki, od których odbija się echo, morskie fale, odgłosy puszczy, jeziora, nad którymi brzęczą owady. Słychać tętent nieistniejących koni, nieistniejące miecze przebijają ciało, nieistniejące kopie idą w prawdziwe drzazgi.


Spektakl jest alternatywną wersja legendy o Merlinie i rycerzach Okrągłego Stołu, a równocześnie opowieścią o ludziach, którzy chcą zbudować świat idealny, lecz na przeszkodzie stają namiętności i słabości charakteru.

Pośrednio, można w spektaklu zobaczyć polską historię końca dwudziestego wieku: entuzjazm 1989 roku, brutalną wojnę na górze i zawiedzione nadzieje. Ale nie tylko, bo planów interpretacyjnych jest w sztuce znacznie więcej. „Merlin” jest spektaklem dla wszystkich - dla erudytów i dla odbiorców spragnionych przede wszystkim ciekawego widowiska.

 

Obsada:

Merlin - Janusz R. Nowicki / Jarosław Gajewski / Łukasz Lewandowski
Viviana – Anna Gajewska
Ginewra – Agnieszka Warchulska / Anna Gryszkówna (aktor Teatru Narodowego)
Artur – Leszek Lichota / Maciej Wyczański
Gowen – Mariusz Drężek / [Maciej Kozłowski]
Keu - Robert T. Majewski / Arkadiusz Janiczek (aktor Teatru Narodowego)
Percewal - Damian Łukawski
Mordret – Marcin Sztabiński / Marcin Przybylski (aktor Teatru Narodowego)
Klaudas – Michał Maliszewski
Lancelot -  Oskar Hamerski (aktor Teatru Narodowego) / Kamil Siegmund

Autor - Tadeusz Słobodzianek
Reżyseria - Ondrej Spišák
Scenografia - Frantisek Liptak
Kostiumy - Jan Kozikowski
Opracowanie muzyczne – Jan Bernad
II reżyser – Aldona Figura
Kierownik produkcji - Magdalena Romańska
Asystent reżysera – Mateusz Karoń

W dniu 17  lipca w spektaklu wystąpią: Janusz R. Nowicki, Agnieszka Warchulska, Maciej Wyczański, Robert Majewski, Marcin Sztabiński, Kamil Siegmund.

PRASA O SPEKTAKLU

Dramat niezwykły, nadzwyczaj misterny, tyleż artystycznie, co myślowo. Zapewne jeden z kilku najlepszych dramatów powojennych. (Gazeta Wyborcza)

Słowacki reżyser realizował już w Polsce widowiska lalkowe i dramatyczne, a premiera "Merlina" potwierdza jego świetną formę. Zrobił piękne i mądre przedstawienie o magicznej sile oddziaływania. (Rzeczpospolita)

Ta uniwersalna opowieść o ludzkich namiętnościach i słabościach, ale także o nieustannym dążeniu do doskonałości, może być też traktowana jako gorzki komentarz do naszej najnowszej historii. (Gazeta Poznańska)

Odbiorca tej sztuki niczego nie może być pewien w stu procentach, oto homoseksualista staje się bi, zło miesza się z dobrem, religijne śpiewy występują na przemian z wołaniami do szatana, demon odwołuje się do boga, nawiązanie do męki Pańskiej zmienia się w rytuał satanistyczny… (brockleysid.salon24.pl)

„Merlin” Tadeusza Słobodzianka składa się z nawiasów, w które dramatopisarz bierze kolejne warstwy opowieści, wznosząc wielopiętrową konstrukcję coraz bardziej ryzykowną. Na końcu ryzykowną już szalenie, lecz zapierająca dech wysokością, na jaką nas wywindowano, tudzież rozległością horyzontów w zasięgu wzroku. Wysokością i rozległością, na które dramaturgia współczesna rzadko – a współczesna dramaturgia polska nader rzadko – ma ochotę się wznosić. (Polityka)

Spišak jest geniuszem teatralności: w jednej ze scen Lancelot przegląda się w tafli wody z jeziora, pod którą jego gesty powtarza inny aktor. To, co inni reżyserzy puszczają z projektora wideo, tu rodzi się z czystej sztuki aktorskiej. (Gazeta Wyborcza)

Szczerze mówiąc, trudno określić, czy mamy do czynienia z dramatem poetyckim, oratorium, moralitetem, misterium, udramatyzowaną chanson de geste, ale na pewno z czymś robiącym wrażenie. (Notatnik Teatralny)


Spektakl przeniesiony na scenę Przodownik ul. Olesińska 21

Premiera spektaklu 16 grudnia 2003 w Teatrze Narodowym w Warszawie

Czas trwania: ok. 100 min
Spektakl dla widzów od 14 lat!

Zdjęcie plakatu: Daniel Rudzki / Piotr Wacowski, lay out Langfuhr&Magenta
Zdjęcia ze spektaklu Katarzyna Chmura-Cegiełkowska

 

 


spoty

 

unia


 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

© 2014 Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa