Alan Bennett

KOBIETY BEZ ZNACZENIA
przekład: Małgorzata Wrzesińska
 


Jedna idzie przez życie bez szmeru, druga wymusza uwagę. Dwie kobiety, bohaterki równoległych monodramów Alana Bennetta, są do siebie skrajnie niepodobne: szara mysz biurowa, zawsze akceptująca swój żywot bez zdarzeń, oraz bezwzględna tropicielka niedoskonałości i niegodziwości wszystkich wokół.

Sztuka opowiada o dwóch samotnych kobietach, które nie chcą rozpłynąć się w nicości. Na scenie wybitne aktorki Halina Łabonarska i Małgorzata Niemirska.

 

 

reżyseria: Grzegorz Chrapkiewicz
scenografia i kostiumy: Jan Kozikowski
reżyseria światła: Monika Sidor
projekcje: Emilia Sadowska
muzyka: Piotr Łabonarski

Obsada:

Halina Łabonarska
Małgorzata Niemirska

czas trwania spektaklu: 1 godz. 25 min (bez przerwy)


Halina Łabonarska o spektaklu /audio/

Małgorzata Niemirska o spektaklu /audio/
 

Spektakl składa się z dwóch monologów samotnych kobiet („Pani od listów” i „Kobieta bez znaczenia”, będących częściami serii„Gadające głowy” ("Talking Heads") brytyjskiego dramaturga Alana Bennetta.  To cykl dwunastu monologów, w których autor stworzył galerię dowcipnych, a jednocześnie wzruszających portretów zwyczajnych ludzi.

Allan Bennett - angielski aktor i pisarz, scenarzysta, autor licznych publikacji, tłumaczeń i utworów scenicznych. Szczególnie ceniony jest za sztuki „The Madness of King George” oraz „The History Boys”. Za tę ostatnią został wyróżniony trzema nagrodami Olivier Awards oraz sześcioma Tony Awards. Jako aktor występował w akademickim teatrze Oxford Revue. Po skończeniu studiów przez kilka lat pracował naukowo, zajmując się badaniem średniowiecznej historii. Sławę zyskał w 1960 roku, kiedy na Festiwalu w Edynburgu wystąpił w satyrycznej rewii „Beyond the Fringe”. Dzięki temu mógł porzucić środowisko akademickie i poświęcić się pisaniu. Jego dorobek obejmuje  spektakle i seriale telewizyjne, filmy kinowe, liczne dzieła sceniczne, opowiadania, formy dziennikarskie i pamiętniki.Cykl „Talking Heads” („Gadające głowy”), uważany za jedno z największych osiągnięć brytyjskiej telewizji, to zbiór dwunastu monologów napisanych pierwotnie dla BBC. Entuzjastycznie przyjęte zarówno przez krytyków, jak i publiczność, do dziś dzień grane są w telewizji, radiu czy na scenach Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych; weszły również na stałe do kanonu lektur brytyjskich szkół ponadpodstawowych. Utwory zdobyły liczne nominacje i nagrody Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA), jak również New York Drama Critics’ Circle oraz Off-Broadway Theater Awards. W 1994 roku w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy odbyła się premiera jego sztuki „Szaleństwo Jerzego III” z Markiem Walczewskim w tytułowej roli i Małgorzatą Niemirską w roli Królowej Charlotte.

Twórcy spektaklu

Grzegorz Chrapkiewicz – reżyser, aktor i pedagog Akademii Teatralnej. Reżyserował m.in.: w Teatrze Narodowym („Kotka na gorącym blaszanym dachu” Tennessee Williamsa), Teatrze Wybrzeże („Prawdziwy inspektor Hound” Toma Stopparda) i Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu („Tartuffe albo Szalbierz” Moliera). W Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy można zobaczyć jego „Romantyków” Hanocha Levina i „Mizantropa” Moliera.

Małgorzata Niemirska w teatrze grała  m.in. w spektaklach reżyserowanych przez wybitnych twórców: Gustawa Holoubka, Jerzego Grzegorzewskiego, Aleksandra Bardiniego i Witolda Zatorskiego. Od wielu lat w zespole Teatru Dramatycznego, gdzie wystąpiła w ponad trzydziestu przedstawieniach. Dziś oglądać ją można w roli Pogorełki w „Romantykach” Hanocha Levina i matki Freuda w „Niebezpiecznej metodzie” Christophera Hamptona. Stworzyła kreacje m.in. w filmach Andrzeja Kijowskiego („Indeks”), Jerzego Kawalerowicza („Spotkanie na Atlantyku”) i Łukasza Barczyka („Patrzę na Ciebie Marysiu”).

Halina Łabonarska współpracowała z wybitnymi reżyserami teatralnymi, m.in.: Jerzym Jarockim, Maciejem Prusem, Kazimierzem Dejmkiem, Gustawem Holoubkiem, Izabellą Cywińską i Januszem Wiśniewskim. Na deskach Dramatycznego wciela się w postać Jokasty w „królu Edypie” Sofoklesa i Kate Keller we „Wszystkich moich synach” Arthura Millera. Między innymi za tę druga rolę otrzymała w 2015 roku prestiżową Nagrodę im. Ireny Solskiej. Zagrała w licznych filmach, m.in. w: „Aktorach prowincjonalnych” i „Europa, Europa” w reżyserii Agnieszki Holland „Kobiecie i kobiecie” Ryszarda Bugajskiego.  „Vinci” Janusza Machulskiego, „Joannie” Feliksa Falka. Jest laureatką wielu nagród teatralnych, filmowych i telewizyjnych.
 

Scena im. H. Mikołajskiej
PREMIERA 19.02.2016 r.


Z recenzji

Teatr Dramatyczny ma chyba monopol na to, by z każdą kolejną premierą utwierdzać widzów w przekonaniu, że idzie w bardzo dobrym kierunku. Tutaj przedstawienia nie schodzą poniżej pewnego poziomu, a niektóre - tak jak w przypadku "Kobiet bez znaczenia" - są po prostu fenomenalne! /Chochlik kulturalny/

Dostajemy aktorstwo, które warto poobserwować z bliska. Z bardzo bliska./wSieci/

Świetne portrety kobiet, wycieniowane psychologicznie, pobudzające do myślenia./Przegląd/

Halina Łabonarska mistrzowsko prowadzi postać panny Schofield. Wzorcowo pokazuje metamorfozę postaci: od radosnej, wręcz pełnej dynamiki i aktywności, poprzez zaskoczenie chorobą, wyciszenie, załamanie (krótki dialog z Panem Bogiem), aż po pogodzenie się z sytuacją odejścia./Nasz Dziennik/

Należy jednak dla sprawiedliwości dodać, że owacja na stojąco adresowana była także do reżysera - Grzegorza Chrapkiewicza, który pomysłowo zainscenizował dużą przestrzeń sceny i spowodował, że prawie umieramy razem z Haliną Łabonarską, czy palimy papierosa w oknie z szelmą Małgorzatą Niemirską./TeatrDlaWas/

 

Zdjęcia Katarzyna Chmura-Cegiełkowska


 


spoty

 

unia


 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

© 2014 Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa