J. MASTEROFF, J. KANDER, F. EBB

CABARET
   

Na podstawie sztuki Johna Van Drutena i opowiadania Christophera Isherwooda


Meine Damen und Herren, Ladies and Gentlemen! Witajcie w Kabarecie Kit Kat, witajcie w przedwojennym Berlinie, mieście, które potrafi bawić się jak żadne inne! Jesteśmy świadkami romansu piosenkarki kabaretowej i amerykańskiego pisarza. Żyjemy szalonym światem kabaretu, ale czujemy też rosnącą atmosferę zagrożenia za jego drzwiami. Berlin przypomina Titanic - orkiestra gra w najlepsze, ludzie wirują w tańcu, a statek za chwilę zderzy się z góra lodową.

Na podstawie musicalu powstał jeden z najwybitniejszych filmów w historii kina. „Cabaret” to również źródło muzycznych evergreenów – „Money, Money”, "Welcome to Berlin" czy „Don’t Tell Mama”.

libretto: Joe Masteroff
muzyka: John Kander
piosenki: Fred Ebb   

przekład libretta: Kazimierz Piotrowski
przekład piosenek: Wojciech Młynarski
autorem tłumaczenia piosenek:  „Don’t go” i „I don’t care much” jest Szymon Żuchowski
 

reżyseria: Ewelina Pietrowiak
scenografia i kostiumy: Katarzyna Nesteruk
choreografia: Artur Żymełka
kierownictwo muzyczne i aranżacja: Urszula Borkowska
przygotowanie wokalne: Anna Grabowska
reżyseria światła: Łukasz Różewicz
asystentka reżyserki  i suflerka: Agata Zdziebłowska
inspicjent: Tomasz Karolak
kierownik produkcji: Mateusz Karoń


OBSADA

Mistrz  Ceremonii:  Krzysztof Szczepaniak
Sally Bowles:  Anna Gorajska
Cliff Bradshaw: Mateusz Weber
Ernst Ludwig: Tomasz Budyta
Fräulein Schneider: Agnieszka Wosińska
Fräulein Kost: Magdalena Smalara
Herr Rudolf Schultz : Piotr Siwkiewicz
Lulu/Dama: Anna Gajewska
Rosie: Anna Szymańczyk
Franchie: Agata Wątróbska
Helga/Goryl: Natalia Sakowicz (gościnnie)
Bobbie: Waldemar Barwiński
Victor/Dama: Maciej Radel (gościnnie)

i muzycy:

Urszula Borkowska / Mateusz Dębski - fortepian
Marcin Świderski / Mariusz Mielczarek -  saksofony, klarnet
Tomasz Kirszling / Filip Mazur – trąbka
Tomasz Dworakowski / Michał Tomaszczyk - puzon
Wojciech Gumiński / Marcin Fidos – kontrabas
Marcin Słomiński / Szymon Linette - perkusja

Czas trwania spektaklu: 2 godz. 20 min (z przerwą).
Spektakl przeznaczony dla widzów od lat 15-tu.


Premiera 8 stycznia 2016 na  Scenie im. Gustawa  Holoubka

Prawa autorskie do sztuki reprezentuje  w Polsce Agencja Dramatu i Teatru  ADiT Elżbieta Manthey w Warszawie.


Trailer spektaklu







 

AUDIO. Wieloznaczność "Cabaretu"

AUDIO. Ewelina Pietrowiak o spektaklu

AUDIO. Krzysztof Szczepaniak o "Cabarecie"

 



KRYTYCY O "CABARECIE"

W "Cabarecie" Krzysztof Szczepaniak w roli Mistrza Ceremonii wręcz hipnotyzuje. Perwersyjność jego postaci podkreślają przebrania - zmiany rewiowego kostiumu na czarny mundur. Wspaniale zmienna jest Anna Gorajska w roli Sally. Lekka w tańcu, przebojowa w śpiewie, w scenach dramatycznych zawadiacka, wyzywająca, rozbawiona, w końcu oszalała z bólu jak Ofelia. Świetni są wszyscy, którzy śpiewają, tańczą i mówią. /Gazeta Wyborcza/

Widowisko grane jest brawurowo. Wodzirej śpiewa i gra nie gorzej niż Joel Grey w filmie. Jak trzeba zaśpiewać koło nuty imitując Greya - Krzysztof Szczepaniak to potrafi. Dziewczyny są równie atrakcyjne jak perfekcyjne. Dobrze, że żadna nie mierzy się z Lisą Minnelli. (Ani z Marleną Dietrich z innego filmu o kabarecie, "Błękitny anioł" Josefa von Sternberga z 1929 r.). Spektakl dyskretnie ujawnia jakość wyrafinowanego wykształcenia reżyserki, Eweliny Pietrowiak. Wspiera ją taktownie pani scenograf, Katarzyna Nesteruk, a dixielandowy sekstet zabrzmiał na premierze jak big-band. Spektakl dowodzi konsekwencji programowej oraz finezji repertuarowej Tadeusza Słobodzianka, dyrektora Teatru Dramatycznego, twórcy, który staje w rzędzie swoich wielkich poprzedników: Jana Kosińskiego, Ludwika René i Gustawa Holoubka. /Studio Opinii/

Wśród wykonawców należy dostrzec Agnieszkę Wosińską (Fraulein Schneider) i Magdalenę Smalarę jako seksowną Fraulein Kost. Cóż jednak byłby wart ten spektakl bez młodego Krzysztofa Szczepaniaka, który jako żywiołowy, perwersyjny, tajemniczy oraz stylowy Mistrz Ceremonii może mierzyć się ze sławnymi wykonawcami tej legendarnej postaci. /Rzeczpospolita/

Nad spójnością, rytmem i dynamiką spektaklu Eweliny Pietrowiak pieczę sprawuje Mistrz Ceremonii. Krzysztof Szczepaniak bezbłędnie balansuje na granicy kampowej bezwstydności, anarchistycznej swobody i perwersji. /Teatr/

Ewelina Pietrowiak zdecydowała się na ryzykowny i niecodzienny krok. Wyreżyserowała w klasycznym teatrze dramatycznym musical. Poprzeczka była zawieszona niesłychanie wysoko, bo nie był to jakiś tam musical, ale sławny broadwayowski "Cabaret" spółki J. Kander, F. Ebb, który stał się później bazą do powstania nie mniej słynnego filmu Boba Fosse z 1972 roku z Lizą Minelli, Michaelem Yorkiem i Joelem Greyem. Ryzyko się opłaciło. /Dionizy Kurz na swoim blogu/

Cały zespół, muzycznie i wokalnie, staje na wysokości zadania, często w rolach odległych od ich scenicznego emploi (choćby Waldemar Barwiński), w czym niemała zasługa choreografa Artura Żymełki. W swych prowokacjach nie przekracza granicy cudzysłowu, choć wydawałoby się, że aktorzy idą "na całość". A czy my zafascynowani pseudo-wolnością i złotym cielcem "Money, money" próbujemy zachować miarę naszego pożądania? /Gość Niedzielny/


Zdjęcia Katarzyna Chmura-Cegiełkowska


wiadomości

 


więcej aktualności

 

 

unia


 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

© 2014 Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa