wawrzyniec_kostrzewski
Reżyser o "Cudotwórcy" Briana Friela
.
.
W „Cudotwórcy” pociąga mnie opowiedzenie jednej historii z trzech perspektyw. Bohaterowie różnią się nie tylko w przekazie faktów, kluczowe jest, jak te same fakty widzą i interpretują. - mówi Wawrzyniec Kostrzewski, reżyser spektaklu "Cudotwórca", którego premiera odbedzie się 22 marca 2013 na Małej Scenie Teatru Dramatycznego.
.
"Spotykają się tu postaci z różnych światów: Grace, silna kobieta, przedstawicielka klasy wyższej, córka adwokata, Teddy, drugorzędny impresario, oddany Frankowi i Grace, Frank Hardy – cudotwórca, niejednoznaczny i trudny, obdarzony talentem i słabościami charakteru, rozpięty między rynsztokiem a boską mocą. Cała trójka przywołuje szczegóły z dwudziestu lat wspólnego życia. Z ich słów wyłania się obraz wędrówki starą furgonetką po wsiach i prowincjonalnych miasteczkach Walii, Szkocji i Irlandii. Podróż staje się sensem  życia, choć wydaje się, że to podróż bez celu, w deszczu i niewygodzie. Frank Hardy sprawia jednak, że materialna strona życia schodzi na dalszy plan. Ciekawa jest symbioza tej trójki ludzi, oparta na charyzmie Franka, ale też na ogromnym uczuciu, jakie ich wiąże z biegiem lat coraz mocniej. Monologi bohaterów nie są bezpiecznymi wspomnieniami przy kominku, jest to spowiedź, podczas której bohaterowie próbują zrozumieć, dlaczego ich życie potoczyło się w ten, a nie inny sposób.
.
„Cudotwórca” to też dramat o pamięci i jej pułapkach, o idealizowaniu przeszłości, odsuwaniu niewygodnych faktów, o usprawiedliwianiu samego siebie. Człowiek manipuluje pamięcią ale ten mechanizm działa w obie strony. Od widza zależy, komu uwierzy, jaki z tych historii złoży obraz bohaterów i ich życia, gdzie dostrzeże prawdę, a gdzie kłamstwo. Dramat Friela jest również opowieścią o poszukiwaczach sensu, uciekających od stabilnej, mieszczańskiej egzystencji, poszukiwaczach metafizyki, cudu i przygody; o ucieczce od schematów. Życie z Frankiem to ciągłe zmaganie z biedą, frustracją, z jego trudnym charakterem. Życie pełne ryzyka. Dlaczego Grace, obiecująca prawniczka, zdecydowała się na tułaczkę z uzdrowicielem, dlaczego Teddy zrezygnował dla niego z pracy w show biznesie? Na czym polegała charyzma i moc Franka Hardy’ego? Czy był uzdrowicielem czy manipulatorem? Te pytania zostawiamy widzom.


wiadomości

 


więcej aktualności

 

 

unia


 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

© 2014 Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa