Roland Schimmelpfennig

ZŁOTY SMOK/DER GOLDENE DRACHE

 

Złoty Smok. Wczesny wieczór. Letnie światło pada przez szyby na stoliki. Pięcioro azjatów w maleńkiej tajsko-chińsko-wietnamskiej restauracji szybkiej obsługi. Pod małym zlewem, wszystko małe, wszystko ciasne, wszystko gorące, gotują tam w piątkę.
Pięcioro aktorów opowiada historie, a każdy wieczór to ich nowa odsłona…

Spektakl gościnny Teatru Praga

Polska prapremiera: 1 grudnia 2012 na scenie Przodownik przy ulicy Olesińskiej 21 w Warszawie.

PrzekładŁ Elżbieta Ogrodowska-Jesionek

Reżyseria Redbad Klijnstra
Scenografia: Anna Nykowska
Muzyka: Jan Duszyński

Obsada: Ewa Dałkowska, Zdzisław Wardejn, Elżbieta Kwinta, Konrad Bugaj, Maciej Kowalik

Polska prapremiera wybitnego tekstu Rolanda Schimmelpfenniga. Tytułowy „Złoty smok” to bar serwujący orientalne dania – miejsce pracy skośnookich emigrantów. To tragikomedia, która poprzez, groteskę, absurdalne sytuacje i surrealistyczne poczucie humoru Schimmelpfenniga  zderza tych, którzy funkcjonują na marginesie zamożnego świata z obywatelami zachodu, żyjącymi pełnią życia.  Złoty smok (2010)  została uznana przez czasopismo „Theater Heute” za sztukę 2010 roku.

PREMIERA 1 grudnia 2012 roku o godzinie 19.00
Spektakle: 2, 3, 4, 5, 6 grudnia, godz. 19.00

Christopher Schmidt o Złotym smoku /program Berlińskich Spotkań Teatralnych 2010/

„Jak opowiadać o stanie „wyjęcia spod prawa” nielegalnych imigrantów, którzy nie mogą iść ani do lekarza, gdy dokucza im ból zęba ani na policję, gdy są zmuszani do prostytucji, maltretowani przez sutenera lub też kochani dosłownie „na zabój”. Jak pisać o „świecie równoległym” imigrantów, którzy zesłani do katakumb krainy dobrobytu, troszczą się o nasze podbrzusza jako kuchenne popychadła lub seksualne niewolnice. I jak przedstawić to wszystko, nie stając się ciepłymi kluskami krytyki społecznej, przy czym tu, w barze chińsko-tajskim, będącym miejscem akcji sztuki „Złoty smok” Rolanda Schimmelpfenniga, ciepłe kluski to kluski azjatyckie. Schimmelpfennig unika niebezpieczeństw teatru zaangażowanego, epicko obniżając temperaturę swojej dramaturgii poprzez wplatanie w nią cytatów z bajek i dzielenia na poszczególne sceny na podobieństwo ułożonych na talerzu porcji sushi.”

Roland Schimmelpfennig (ur. 1967) – jeden z najbardziej znanych i grywanych na świecie współczesnych dramatopisarzy niemieckich. W latach 1999-2001 dramaturg berlińskiej Schaubühne.  Obecnie jest autorem-rezydentem Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu. Wielokrotnie nagradzany za swoje teksty, m. in. otrzymał Else-Laske-Schüler-Preis, Nestroy-Preis (2002) oraz Nestroy-Preis w kategorii „Najlepsza sztuka teatralna”.

 



wiadomości

 


więcej aktualności

 

 

unia


 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

© 2014 Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa