Maska Jezus

Jezus, taki jakim był historycznie, dziś już nie istnieje. I nie mamy do niego dostępu. Istnieją tylko słowa o nim, historie, opowieści. Czytając Nowy Testament zajmujemy się tym, co ludzie o nim mówili i myśleli, a nie tym, kim był. Nie ma go, zginął nagle ponad 2011 lat temu. Pozostał w pamięci pokoleń, odtwarzanej przez wieki. Podobnie rzecz ma się z każdą przeszłością – sami sobie ją tworzymy, układamy z rozmaitych strzępów informacji, niczym puzzle, na własną miarę, na własne potrzeby.

W ten sposób myśli o przeszłości badacz. Nie znosi to jednak ludzkiej ciekawości pytającej o to kim był Jezus. By podążyć tym tropem konieczna jest najpierw rezygnacja (zawieszenie, reinterpretacja) chrześcijańskiego obrazu ponadczasowej obecności Jezusa-Boga: inaczej łatwo zapomnimy, że go już nie ma. Trzeba nam zdejmować (i być może zakładać z powrotem), jedną po drugiej, maski, nakładane w toku dziejów na niedostępny już na zawsze oryginał. Zresztą problem jest szerszy. Także uczniowie Jezusa nie mogli wiedzieć kim był. On sam o sobie nie mógł tego powiedzieć. Żaden człowiek , jeśli nie chce żyć w iluzji, nie może tego o sobie powiedzieć. Pozostają nam role, jakie w życiu odgrywamy, społeczne funkcje, podejmowane na podstawie tego, co o sobie myślimy, lub chcielibyśmy myśleć, co myślą o nas inni..Jaką rolę odgrywał Jezus? Jak rozumiał sam siebie? Jak inni rozumieli jego działania? Sam pytał uczniów: „Za kogo ludzie uważają syna człowieczego?”. To nasze pytania. Jego życie, publiczna działalność, trwająca dosyć krótko, wielu badaczy twierdzi, że około roku, zakończona gwałtownie wyrokiem i śmiercią – pozostawiła ślad w pamięci uczniów. Zbieg szeregu okoliczności doprowadził do przemiany grup Jezusowych w coraz bardziej znaczące sekty, aż do obecnej po krańce Cesarstwa, dominującej konfesji.  Nie sposób prześledzić całej tej historii.
.
Teksty kanoniczne chrześcijan powstawały do końca I wieku. Najpóźniejsze to Ewangelia Jana (początek II wieku). Najwcześniejszy, drugi list świętego Pawła do Tesaloniczan datowany jest na 51 rok. Te pięćdziesiąt lat interesuje nas jako epoka źródłowa chrześcijaństwa. Nie będziemy wnikać w szczegóły historyczne każdego czytanego tekstu. Nie jest to sposób lektury, który chciałbym zaproponować. Zadaniem naszym będzie przyjrzeć się życiu tekstu w jego rozmaitych odsłonach. W konfrontacji z inną lekturą, wypowiedzią późniejszą, albo równoległą. Obok dokumentów, które weszły do kanonu pism założycielskich chrześcijaństwa istnieją także zapisy apokryficzne, które nie zostały uznane za objawione, odmienne w stylu, klimacie, sposobie obrazowania. Zwrócimy na nie uwagę: ich lektura daje szersze spojrzenie.Tekst obrasta znaczeniami w toku ponawianych  w kolejnych epokach odczytań. Obecny przez pokolenia, cytowany i komentowany, zostawia ślady swych sensów, brzmień, skojarzeń. Postaci z tekstów żyją nie tylko w samych tych tekstach, ale w sztuce, literaturze, filmie, w historii miast, pejzażu kapliczek.Proponuję lekturę w kontekście współczesnego doświadczenia, takim jakim może ono być dla filozofa, teologa, literaturoznawcy, psychologa, człowieka teatru, i innych profesji czy życiowych ról. Uda się lub nie uda, zobaczymy /prof. Tadeusz Bartoś/
.
Autorem koncepcji cyklu i jego prowadzącym jest Tadeusz Bartoś - filozof, profesor Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku. Opublikował m.in. „Ścieżki wolności”, „Wolność, równość, katolicyzm”, „Jan Paweł II. Analiza krytyczna”, „W poszukiwaniu mistrzów życia”, „Koniec prawdy absolutnej”. Prowadzi blog „Z punktu widzenia” – www.tadeuszbartos.blog.onet.pl.
.
W SEZONIE 2012/2013 SPOTKANIA W CYKLU MASKA JEZUS ODBYWAJĄ SIĘ W JEDEN PONIEDZIAŁEK W MIESIĄCU W TEATRZE DRAMATYCZNYM
.
.
.

.

Organizatorem czytań jest Fundacja Sztuka Dialogu w ramach projektu "Źródła w Laboratorium Dramatu" współfinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


wiadomości

 


więcej aktualności

 

 

unia


 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

© 2014 Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa