Marta Górnicka

TANGO laboratorium

"TANGO laboratorium" to projekt muzyczny nawiązujący do historii argentyńskiego tanga, które z tańca przedmieść i domów publicznych Buenos Aires przeistoczyło się - dzięki takim mistrzom gatunku jak Astor Piazzolla - w jedno z najważniejszych (obok jazzu i rocka) zjawisk pieśniarskich i literackich XX wieku.

Spektakl ma formę recitalu, na który złożą się tanga Astora Piazzolli do tekstów Horatio Ferrera, Jeana Claude'a Carriere i Jorge Luisa Borgesa oraz współczesne interpretacje popularnych tang z lat trzydziestych Diescepolo i Cadicamo takich jak "Por una cabeza", "Nostalgia" czy "Tango Cambalache". Spektakl opowiada o czasie, kiedy świat wypadł z formy, o kochankach i filozofach szukających swojego miejsca; o nadziei, miłości, rozpaczy i śmierci. Spotykamy tu bohaterów piosenek, Piazzolli, którego poetycko-muzyczna interpretacja tanga zaowocowała powstaniem unikalnej formy scenicznej tango - canciones, piosenki - dramatu.: postaci z pogranicza teatru i rzeczywistości, szaleńców, ludzi wykluczonych, karły, bezpańskie psy, Ninę, Joel...

"W TANGO laboratorium bawię się formą, przetwarzam ją, przekraczam. Tango to gra spojrzeń, gestów. To teatr. Ale też zawsze tango to ucieczka. To coś, co nieustannie się wymyka. Co próbujemy opisać, ale nie znajdujemy słów" - mówi Marta Górnicka, wokalistka, aktorka i reżyserka, która debiutowała na scenie Teatru Muzycznego Roma w Warszawie. Jej interpretacje utworów Piazzolli zaowocowały płytą wydaną dla Polskiego Radia "Tango 3001".

Polskie teksty napisali Jacek Dehnel, poeta, tłumacz, prozaik autor m.in. powieści "Lala" i laureat Paszportu Polityki oraz tłumaczka Anna Kryczyńska-Pham. Nowe aranżacje przygotował Tomasz Filipczak.


Występują:
Marta Górnicka : śpiew, reżyseria
Klaudiusz Baran / Rafał Grząka : akordeon, bandoneon
Tomasz Filipczak / Piotr Matuszczyk : piano, aranżacje
Dawid Lubowicz : skrzypce
Konrad Kubicki / Łukasz Borowiecki : kontrabas


Tomasz Filipczak - aranżacje, kierownictwo muzyczne
Izabela Wądołowska - scenografia
Anna Jankowska-Wiśnios - ruch sceniczny
Joanna Kaczyńska - kostiumy
Izabela Głuchańska - asystent reżysera
Magdalena Romańska - kierownik produkcji

 

Prasa o spektaklu

Grupa muzyków zaczyna wygrywać pierwsze takty z "Libertango" Astora Piazzolli (utwór ten zaadaptowała potem na "Strange" Grace Jones), akordeon zawodzi bezlitośnie, po chwili z półcienia wychodzi Ona - kobieta zawiedziona, namiętna, zazdrosna, budząca zawiść innych kobiet, szczęśliwie zakochana, melancholijna, zagniewana. Oblicza zmieniają się jak w kalejdoskopie za sprawą magnetyzujących tang. Czy aby na pewno znajdujemy się w Laboratorium Dramatu, czy też może w jakiejś przedwojennej tancbudzie w sercu Buenos Aires? Recital Marty Górnickiej to coś więcej niż tylko muzyka do tańca. To poetycka podróż do kulturowych korzeni Argentyny (?) Bez względu na to, czy jesteście miłośnikami tańca, czy nie, wybierzcie się na "Tango Laboratorium". Marta Górnicka wraz z zespołem przeniosą Was do niezwykłej krainy, innego świata, pełnego magii, teatru i muzyki. (Teatrakcje)

Marta Górnicka, zarówno reżyserka spektaklu, jak i jego wokalistka, z pasją kreuje na oczach widzów świat, w którym tango jest ucieczką od codzienności, pulsem tętniącego życia, wyrazem najskrytszych zakamarków ludzkiej duszy. Buenos Aires z "Tango Laboratorium" jest miastem nędzy, zepsucia, prawdziwej miłości, zdrady i wyrachowania. Spotkasz tu zakochanych, szaleńców i stęsknionych. Będziesz się przeciskał w tłumie pędzących na oślep, obijał o młodych rzucających się w życie jak w ogień, ocierał o radość, melancholię, żywioł i śmierć. (...) Górnicka przybiera rozmaite twarze w poszczególnych piosenkach. Jest wariatką, filozofem, zdradzoną kobietą. Śpiewa całą sobą. (Dziennik Teatralny)

Chcecie poczuć atmosferę argentyńskich klubów i kabaretów z lat 30? Wybierzcie się do warszawskiego Laboratorium Dramatu na "Tango laboratorium", czyli recital Marty Górnickiej. To nie jedyne przeżycia, jakich dostarczy Wam ten spektakl. (Nasze Miasto)

Na scenie czteroosobowy zespół i artystka, ucharakteryzowana na kawiarnianą szansonistkę. Czarna, dopasowana sukienka, pończochy ze szwem z tyłu, niebotycznie wysokie szpilki, staromodna fryzura z falą nad czołem, czerwone usta. Widzimy kobietę zakochaną, porzuconą, marzącą o zemście, zrozpaczoną, radosną, seksowną. Podczas wyciemnień przemieszcza się po scenie, aby nową piosenkę rozpocząć w innym miejscu i odmiennej, bardzo wystudiowanej pozie (?) Jackowi Dehnelowi świetnie udało się przełożyć teksty Horatia Ferrera, Jean-Claude'a Carriere i kilku innych. To nie lada sztuka: znaleźć w języku polskim, kluchowatym i szeleszczącym, o zbyt długich i niemuzycznych słowach, ekwiwalenty dla hiszpańskich czy francuskich, bardzo płynnych fraz. A jednak. Teksty brzmią rytmicznie, ostro, zadziornie. W kilku utworach Górnicka oddaje pałeczkę muzykom i pozwala im w pełni zaprezentować swoje umiejętności. Błyszczy zwłaszcza Klaudiusz Baran, wybitny bandoneonista i akordeonista.(Teatralia Warszawa)

Program TANGO Laboratorium

Zaśpiewaj mnie jak wariat - wywiad z Martą Górnicką

Rozmowa z Jackiem Dehnelem

Czas trwania: 60 min

Premiera w Laboratorium Dramatu - 17 maja 2009 roku


wiadomości

 


więcej aktualności

 

 

unia


 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

© 2014 Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, 00-901 Warszawa